"Het gebrek aan watervoorraden is van merkbare invloed op de opbrengst en daarmee op de winstmarges", zegt Francisco Mula, algemeen directeur van Agrícola Santa Eulalia. Dit Spaanse bedrijf, gevestigd in Totana, richt zich op de productie en marketing van broccoli, met meer dan 1.500 hectare en een jaarronde productie van ongeveer 23.000 ton.
Het grootste deel van de geproduceerde broccoli wordt geëxporteerd. "Broccoliconsumptie in Spanje is laag en concentreert zich vooral in het noorden waar het klimaat koeler is, maar we exporteren ongeveer 90% van onze productie. In de winter zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland onze belangrijkste bestemmingen."
"In de zomer verzenden we vooral naar Italië, Griekenland en het Midden-Oosten en in mindere mate naar Noord-Europa, waar de concurrentie met lokale producenten dan hoog is. Markten als Frankrijk en Saoedi-Arabië kopen onze broccoli het hele jaar door."
Francisco en Juan Mula Alcaraz
MrBroko®
"Drie jaar geleden besloten we de broccoli op de markt te brengen onder een uniek label: MrBroko®", zegt Francisco Mula. "Sinds de oprichting van MrBroko® is ons aandeel in de binnenlandse markt versterkt en zijn we in staat om toegang te krijgen tot de betere supermarkten. Het label biedt ook toegang tot buitenlandse markten zoals Italië, Griekenland, Cyprus en Libanon."
Pedro M. García Belmonte
(Export Area Manager)
Agrícola Santa Eulalia S.L.
Dip. Lébor s/n. Totana, Murcia. Spain
T: +34 968425131
M: +34 650379802
export@agricolasantaeulalia.es
www.agricolasantaeulalia.es