"We kijken naar het noorden, naar Rusland", aldus Avi Kadan namens AdaFresh. "Vanwege de Russische boycot zien we elke dag veel verzoeken van Russische importeurs. De telefoon stopt niet met rinkelen, want zij zijn in paniek." De lage prijzen van de laatste jaren zorgden ervoor, dat vele telers hun paprikateelt opgaven. Vele anderen besloten de exportmarkt op te geven vanwege ongunstige wisselkoersen in Europa. Degenen, die paprika's bleven uitvoeren, zoals AdaFresh, zien nu veel vraag. Hoewel dat niet betekent, dat de Russische markt vrij is van obstakels. De belangrijkste factor voor Russische exporteurs is het risico en onzekere betaling door Russische klanten, die de handel begrenzen.
"We proberen goede prijzen te krijgen, maar het punt is nu de wisselkoers met de roebel", legt Kadan uit. Het is ook lastig en gewaagd om uit te voeren naar Rusland, want daarvoor is kapitaal investeren nodig. Telers kunnen hun producten op de binnenlandse markt verkopen en krijgen dan onmiddellijk hun geld. De exporthandel vraagt meer geduld, want het duurt langer voor een exporteur om zijn geld te krijgen. Meer vraag in Rusland betekent, dat er meer heengaat. Als er meer productie naar Rusland gaat, blijft er minder over voor de binnenlandse markt, dus stijgen de prijzen in Israel. Als de binnenlandse prijzen stijgen, krijgt de exportmarkt minder aanzien.
Voor meer informatie: