Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thibaud Andre, Daxue Research

Dagelijkse evolutie in Chinese AGF-markt

Tijdens de iFresh Shanghai benadrukte de vicevoorzitter van de China Fruits Marketing Association de dynamiek van de fruitmarkt in China. 

Deze enorme markt vertegenwoordigt ongeveer een derde van de totale markt-waarde van de Chinese landbouwsector. De groenten- en fruitmarkt in China verandert elke dag. Hoewel de sector nog steeds gezien wordt als een traditionele sector met telers die het land op een eeuwenoude manier bewerken, vindt op steeds meer plaatsen een transformatie plaats naar moderne en dynamische technieken. Telers specialiseren zich vaker en investeren veel in automatisering en apparatuur voor de oogst en het sorteren of behandelen van de gewassen. Elke teler wil zich vestigen als een van de leidende spelers op de markt. Sommigen van hen draaien omzetten van $350 miljoen (€276 mln). De automatisering en modernisering van de sector hebben geleid tot een productiestijging van 8% op jaarbasis, terwijl het areaal de afgelopen jaren stabiel bleef. 

De belangrijkste fruitsoorten in China zijn de appel, peer en druif. De fruitmarkt heeft twee verschillende kwaliteitsnormen. Er is een belangrijke markt voor goedkoop fruit van lagere kwaliteit (voornamelijk appelen en mandarijnen) in massaproductie. Maar sinds een aantal jaar groeit de markt voor producten van hoge kwaliteit gestaag. Op deze markt wordt met name geïmporteerd fruit verkocht, maar er komt ook een steeds groter aanbod aan Chinees kwaliteitsfruit. Het aanbod is echter nog lang niet groot genoeg. Ook is er een markt voor biologisch fruit. Deze markt bloeit in de grote steden, zoals Peking of Sjanghai, waar de prijs drie- of viermaal zo hoog kan zijn dan voor ander fruit. 

Er komen veel nieuwe investeerders af op de Chinese fruitmarkt, die hun activiteiten willen verbreden, hoe verrassend dit soms ook is. Het IT-bedrijf Lenovo, dat sinds kort ook handelt in kiwi's en blauwe bessen, is hier een mooi voorbeeld van. Een aantal grote spelers op de fruitmarkt hebben zelfs een beursnotering. 

Ook de verkoop van fruit in China verandert. In de grote steden bestaat ruim de helft van de markt uit retailketens. Ook de speciaalzaken en onlinewinkels bloeien volop. De keten Bai Lao Yen opende de afgelopen tien jaar meer dan 400 winkels en draait een jaarlijkse omzet van 2 miljard (€257 mln). Internetretailers richten zich voornamelijk op producten van hoge kwaliteit en hebben een goede bezorgdienst ontwikkeld. De e-commerce in China groeit met 70% per jaar en zal binnen afzienbare tijd de grootste onlinemarkt ter wereld zijn.

In 2013 exporteerde China bijna 5 miljoen ton fruit, voornamelijk naar Indonesië, Maleisië en Rusland, terwijl het land zo'n 3,5 miljoen ton importeerde (vanuit de VS en Australië). De populariteit van kwaliteitsfruit zal dit evenwicht mogelijk iets verstoren. Deskundigen verwachten dat de import over een paar jaar hoger zal zijn dan de export. Dit betekent dat het potentieel van deze markt blijft groeien, vooral voor de middenklasse, die zijn levensstandaard vanwege een stijgend inkomen verhoogt.

Over iFresh
De 2014 iFresh Shanghai Fruit & Vegetable Exhibition zal van 20 tot 22 november in Sjanghai georganiseerd worden en is de belangrijkste AGF-beurs in China. Meer dan 350 exposanten en 15.000 professionele bezoekers worden verwacht tijdens dit driedaagse evenement. IFresh is een must voor alle telers, handelaars en retailers die fruit willen exporteren naar Azië. 


Publicatiedatum: