Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Willem Peppink, Bakker Barendrecht bij Agro Business Club Westland:

"Treinverbinding Spanje-Nederland heeft veel potentieel"

Tholen - Nieuwe afzetgebieden en nieuwe technologieën bieden kansen voor de steeds strenger wordende eisen op gebied van voedselzekerheid en voedselveiligheid. Dat bleek gisteren tijdens de bijeenkomst van de Agro Business Club Westland, waar verslogistiek centraal stond.

De bijeenkomst vond plaats in themapark de Westlandse Druif in Monster en werd wederom drukbezocht. Bekijk de fotoreportage hier.

Paul Bleuming, van Buck Consultants International, beet de spits af. Hij is mede-auteur van het rapport over Mainport Greenport, waaruit de kansen voor samenwerking blijken. De greenports kunnen hun positie als Europees marktleider in versproductie en -handel behouden als de samenwerking tussen (bedrijven in) de greenports en in de mainports qua logistiek wordt versterkt en de infrastructuur voor met name het transport van reefer-containers naar het Europese achterland wordt aangevuld met hoog frequente en betrouwbare spoor-, binnenvaart- en shortseaverbindingen.


Bekijk de fotoreportage hier.

Treinen naar Spanje
Paul Ham, manager van Containerterminaloperator ECT, vertelde over de kansen voor het Westland en de Rotterdamse haven. Enerzijds biedt de sterk ontwikkelende logistiek kansen, anderzijds moet Europa zorgen niet de leidende positie te verliezen. Daar haakte Jan Willem Peppink, directeur Logistiek van Bakker Barendrecht, op in met een concreet voorbeeld: een treinverbinding tussen Valencia en Rotterdam. Peppink vertelde druk bezig te zijn om deze spoorverbinding op te zetten. Daarvoor werkt hij samen met verschillende partijen, waaronder FloraHolland. "Het idee is om bloemen en planten van Nederland naar Spanje te transporteren en AGF mee terug te nemen. Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen twee sectoren."

Nederland importeert jaarlijks ongeveer 900.000 ton groenten en fruit uit Spanje, waarvan een groot deel in de supermarkten terecht komt. Peppink wees op het potentieel van een spoorverbinding en de voordelen die dit oplevert. Vervolgens besprak hij verschillende mogelijke bezwaren, die hij weerlegde.


Bekijk de fotoreportage hier.

Veel potentieel
Transport per trein heeft als voordeel dat het grootste deel van de kosten uit vaste lasten bestaat. Voor transport per vrachtwagen is het grootste deel juist variabel. Daarnaast levert transport per spoor een CO2-reductie op en is het goedkoper. "Maar als er zoveel potentieel is, waarom komt het dan niet van de grond?" vroeg Peppink zich hardop af.

Een veel gehoord bezwaar tegen transport per spoor is dat het langer duurt, maar Peppink wees op onderzoek waaruit blijkt dat de lading volgens een realistische berekening in 50 uur in Nederland kan zijn. Dat is vergelijkbaar met de transporttijd per vrachtwagen.


Bekijk de fotoreportage hier.

Betrouwbaarheid en spoorbreedtes
Een tweede bezwaar is de betrouwbaarheid. Stakingen bij de Franse spoorwegen kunnen het transport vertragen en er zijn andere factoren die vertragingen kunnen veroorzaken. Peppink kreeg van de Fransen de belofte dat er niet zomaar gestaakt wordt. "Stakingen worden altijd vooraf aangekondigd en transporten met verse producten worden ontzien." Daarnaast werkt Peppink samen met de Franse spoorwegen om een goede doorstroming te garanderen. "Want we willen voorkomen dat we met vertragingen rijden."

En ten slotte vormt de verschillen in spoorbreedte een uitdaging. Het Spaanse spoorwegnet is breder dan het standaard Europese spoor, maar er wordt gewerkt aan een oplossing. In het bestaande spoor worden extra rails aangelegd waardoor het niet langer nodig is om de onderstellen van de trein te veranderen. De Spanjaarden werken hard aan deze aanpassingen, weet Peppnink. Volgens de verwachtingen is volgend jaar het traject tot Valencia voorzien van dit dubbele spoor.

Na de bijeenkomst werd er gezellig getafeld.
Lees morgen het verslag van de andere lezingen.

Bekijk de fotoreportage hier.