Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage Duitse supermarkt Globus

"De prijs zijn ze morgen vergeten, de smaak niet"

Tholen - De derde fotoreportage uit de reeks Duitse retailers is het Globus-filiaal in Keulen. Ook deze supermarkt werd onder leiding van Jochem Wolthuis bezocht op de NRW Retail & Food Trend Tour van het Duitsland Desk GroentenFruithuis. In 2010, 2012 en 2014 won Globus de Retail Award van Fruchthandel Magazine. De award wordt toegekend aan de retailer die volgens de Duitse klanten de beste AGF-afdeling heeft. De supermarkten zijn groot en hebben een omvang van 7.000 tot 10.000 m2. Tijd voor een bezoek – maar voor de AGF-afdeling bereikt wordt, komen klanten onder andere langs het assortiment non-food en de speciale afdeling voor regionale producten, afkomstig van max. 50 km rond de winkel. Assortimentsmanager Andre ZOrzytski leidt de groep rond. Met houten stellingen wordt de sfeer van een markt weggezet. In de schappen ligt onder ander melk, bier en chips, maar ook ingeblikt AGF en versproducten als kolen.




De AGF-afdeling bij deze Globus is 400 m2 groot. Dat is relatief klein: de AGF-afdelingen van Globus hebben een grootte van 400-600 m2 en kunnen oplopen tot 1000 m2. Ook het nieuwste Globus-filiaal, deze maand geopend in Koblenz, heeft een afdeling van 600m2. Het assortiment omvat 350-500 artikelen. Door de week wordt dagelijks geleverd, in het weekend tweemaal daags. Op de AGF-afdeling zijn diverse eilanden gerealiseerd waarop de producten redelijk categorisch zijn weggelegd. Met manden en houten bakken is op sommige plekken een rustieke uitstraling gerealiseerd – al liggen ook veel producten in kratten.

De prijzen van vijftien populaire producten worden aangepast op de discounters. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld ijsbergsla en stoplichtverpakkingen paprika. Verder ligt de focus op kwaliteit, vertelt ZOrzytski. "De prijs zijn ze morgen vergeten. De smaak niet." Onder het label Globus Gold liggen gemiddeld 20-30 exclusieve producten van bijzondere kwaliteit. Verder is in de schappen ruimte vrijgemaakt voor specialties. Zo liggen er twee soorten Kumato-tomaten, gele cherry's, coeur de boeufs en innovatieve verpakkingen als de Toma-Shake. Op posters worden een aantal telers afgebeeld. Opvallend is, midden september, het lage aandeel Nederlands product. 


Links geeft Andre Zorzytski uitleg over de AGF-afdeling. Rechts een deel van het Globus Gold aanbod.

De AGF-afdeling van Globus heeft dan wel meerdere prijzen gewonnen, toch moet de retailer blijven investeren om klanten naar de winkel te krijgen. Zo wordt er geadverteerd met folders, in weekbladen, regionale kranten, flyers, radio en online. Bij het filiaal zitten bovendien een aantal horecagelegenheden, zowel van Globus als van ondernemers. Naast het complex is een tankstation, ook van Globus, gevestigd. "Het verkeer in deze regio is druk, het kost moeite om hier te komen", verklaart Zorzytski. We moeten in alle opzichten meerwaarde bieden om klanten naar de winkel te krijgen." Daarom wordt ook veel aandacht besteed aan de opleiding van het personeel. Zij kunnen erkende opleidingen volgen. Niet alleen om consumenten te helpen, ook om meer te leren over de kwaliteit van de producten en hoe deze te waarborgen.