Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage NRW Retail & Food Tour

Kansen in Duitse retail: Convenience en eenpersoonsverpakkingen

Tholen - Convenience en eenpersoonsverpakkingen zijn groeipunten voor de Duitse retail. Dat werd duidelijk tijdens de NRW Retail & Food Trend Tour, die vorige week georganiseerd werd door het Duitsland Desk GroentenFruit Huis onder leiding van Jochem Wolthuis. Ook regionaliteit is een speerpunt, maar het blijft lastig daar een hogere prijs voor te realiseren.

Bekijk de fotoreportage hier.

De NRW Retail & Food Trend Tour vond plaats in de regio Rhein-Kreis Neuss, en werd ook georganiseerd in samenwerking met deze regio, gelegen vlak onder Düsseldorf en in de nabijheid van Keulen. In de regio wonen 445.000 inwoners en de haven van Neuss sloeg in 2012 189 ton om, waarvan voedsel 20% uitmaakt. De verwachting is dat dit in 2030 gestegen is tot 280-350 ton. Van oudsher is de regio actief in de levensmiddelensector. Dat uit zich in aanwezigheid van bedrijven als Haribo, Yault, Matsu Foods, Brata, Diamant.


E-center Edeka heeft een van de succesvolste AGF-afdelingen van alle Edeka's.

Retail
Later deze week volgen individuele reportages van de bezochte Duitse retailers: Edeka, Metro, REWE, bio-supermarkt Temma, Globus en Aldi. Duidelijk is wel dat dezelfde zaken spelen. Duitsland staat nog in de kinderschoenen als het gaat om convenience en eenpersoonsverpakkingen. Daar staat tegenover dat regionaal product veel aandacht krijgt. Uit de verhalen van glastelers Pieter van Gog (Wittenberg Gemuse) en Carsten Knodt (Neurather Gärtner) blijkt echter dat het lastig blijft daar een structureel hogere prijs voor te realiseren. Dat is volgens Knodt wel nodig - de oogstopbrengsten in de kassen zijn lager en de bouwkosten van de kassen liggen hoger, waarbij meestal ook CO2 moet worden gekocht.





Aan de tour namen bedrijven uit de gehele AGF-sector mee: Marjan de Boer en Alex vos van Banken Champignons Melvin van der Zeyden van YEX, Hans van der Stok van Green Organics, Jan Zegwaard van Greenco, Jacques Luteijn van Growers Packers Direct, Ivo Luijckx van JASA Packaging Systems, Ivo Hendriks van Perfotec en Patrick van Schetsen van Purple Pride. De tour werd georganiseerd door Jochem Wolthuis en begeleid door Peter Bungenberg. Esther Tromp-Koppes, van de Nederlandse ambassade in Berlijn, was mee met de tour.

Er werd tijdens de tour alleen niet binnen de eigen sector gekeken, maar ook daarbuiten. Bij 3M bijvoorbeeld. Het wereldwijd opererende technologiebedrijf is bekend van Post-it, schuurpapier en verschillende soorten tapes. Het bedrijf heeft meer dan 50.000 verschillende producten en 25.000 patenten. 3M had in 2013 een omzet van meer dan 30 miljard dollar, 22 miljard euro. Opvallend aan het bedrijf is het duidelijke doel wat ze zich hebben gesteld: problemen oplossen. Hiervoor heeft het bedrijf een speciale campagne opgezet Het klinkt heel breed, maar door de sectoren waarin ze actief zijn af te bakenen, zorgt het juist voor een positionering. Dat gebeurt in samenwerking met bedrijven als McCain, McDonalds, Kraft Foods, Heineken. "We zijn niet de goedkoopste, maar bieden zekerheid", verklaarde Mathias Boldt.

Een tweede uitstap buiten de sector was het bezoek aan de Walter Rau Neusser Öl und Fett. Het bedrijf levert hun product onder andere aan McDonalds. Volgens Bernd Brinkmann is Walter Rau een relatief kleine verwerker. Door de flexibiliteit en de duurzaamheid, die in het hele bedrijf is doorgevoerd, kunnen ze dit soort klanten bedienen en behouden. Om een duurzame bedrijfsvoering te realiseren, moet zowel aan de economie, de ecologie, de gezondheid en de samenleving aandacht gegeven worden. Na de presentatie werden de veiligheidspakken aangetrokken en kreeg de tour een uitgebreide rondleiding door de fabriek.


Handig: met een exoten-kenner op pad in Metro

De laatste uitstap buiten de sector werd gemaakt naar de fabrieksverkoop van Haribo. Een tussendoortje - maar zeker goed om te zien wat andere bedrijven, met name snoepindustrie, uit willen stralen. Iets om van te leren.

De tour werd aangevuld met presentaties van Nils Renner van reclamebureau 744 - over hoe je merk te positioneren in Duitsland. Peter Bungenberg vertelde de ins en outs over de Duitse retail. Ute-Bärbel Rangnick sprak over de mogelijkheden van het Agrologistics Support Center. Het platform ondersteunt bedrijven door grensoverschrijdend samenwerkingen te realiseren.

Antje Hambitzer vertelde over het nieuw op te zetten project over reststoffen verwaarden. Met Europese subsidies voor regionale projecten, INTERREG IV, onderzoekt ze in het project Taste the Waste of reststoffen uit de glastuinbouw op andere manieren dan voor biogas gebruikt kunnen worden.

Bekijk de fotoreportage hier.