Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gilbert Heijens, Horti-Consult International

"Wereldwijd steeds meer vraag naar teeltkennis”"

Tholen - Teeltadvies geven terwijl de kas 20.000 kilometer verderop staat, hoe doe je dat? Bij Horti-Consult International wordt niet alleen gewerkt met technisch hoogstaande kassen, maar wordt de techniek ook ingezet om wereldwijd teeltadvies te kunnen geven. Via internet en skype helpt het bedrijf onder andere telers in Australië, Amerika en Canada. Gilbert Heijens, inmiddels zestien jaar internationaal werkzaam bij Horti-Consult International, vertelt.

Tuinbouwadviesbureau Horti-Consult International werd zestien jaar geleden opgericht door drie tuinbouwadviseurs en groeide in korte tijd uit naar een team van vijf. Hoewel het bedrijf van het begin af aan al over de Nederlandse landsgrenzen werkte, worden de klussen de laatste jaren steeds internationaler. "In landen als Duitsland, België, Australië en Nederland zijn we fysiek actief, net als in Scandinavië. Daarnaast geven we steeds vaker één op één Skype-advies", vertelt Gilbert Heijens van Horti-Consult International. Door in te loggen op de klimaatcomputers, foto's en video's te bekijken, kunnen zo ook telers uit Canada en Amerika geholpen worden. "Dan komen we bijvoorbeeld jaarlijks langs en helpen we verder online. Die manier van advisering breidt zich uit. Het belang van goede teeltkennis wordt steeds meer op waarde geschat."


Gilbert Heijens geeft teeltadvies via Skype

Maar om als adviesbureau internationaal succesvol te zijn, is meer nodig dan een computer, een internetverbinding en een camera. Wereldwijd hebben telers immers te maken met totaal andere klimatologische omstandigheden. Neem alleen al de daglengte en de lichtintensiteit. "In Nederland is de daglengte in de zomer erg lang en haal je maximaal 1000 Watt. Ergens anders is de daglengte korter, maar loopt de lichtintensiteit op tot wel 1400 Watt", vertelt Heijens. "Elk gewas en ras reageert daar anders op. Daar moet je op inhaken." Ook de faciliteiten waarmee telers uitgerust zijn, verschillen. In Australië is het nu winter, maar wordt het in de zomer 40 graden. Daar staat tegenover dat er meer standaard hogedrukverneveling is en dat er makkelijker gekrijt wordt op de kas."

Brede en specifieke kennis
Dat betekent dat er voor een teeltadviseur niet alleen specifieke, maar ook brede kennis nodig is. En die moet ook nog up-to-date gehouden worden. Bij Horti-Consult International neemt dit een belangrijke rol in. Met de Belgische proeftuinen en diverse veredelaars wordt samengewerkt, binnen het bedrijf zelf is veel overleg en ook op de jaarlijkse studiereis doen de adviseurs veel kennis op. Eerder stond Korea op het programma, dit jaar reizen de adviseurs naar Brazilië en Argentinië. "Je ziet niet alleen hoe ze daar met de teeltomstandigheden omgaan, maar ook met de afzet, productie en mensen. Daar kun je heel veel van leren." Toch blijft het allerbelangrijkste de ervaring van de adviseurs. "We verzamelen continu kennis door met telers te praten, wisselen met de collega's gegevens en teelttechniek uit. De teeltomstandigheden zijn overal anders. Je moet daar echt ingroeien. Dan tellen de jaren die we al internationaal werken, zeker mee."


Het team van Horti-Consult International, vorig jaar in Zuid-Korea

Rendementen
De problemen waar telers wereldwijd tegenaan lopen, zijn uiteenlopend. In Nederland komt vaak de bedrijfsvoering aan bod. "De rendementen zijn over het algemeen lager dan in het buitenland. Dan moet je optimaliseren. Met belichting bijvoorbeeld, en door bewust te kiezen in welke productieperiodes je levert." In het buitenland wordt kwaliteit meer onder de loep genomen. "Tomaten mogen maar een bepaald gewicht hebben omdat ze voor een specifieke klant zijn. Niet te zwaar, niet te rood. De wens wordt afgestemd en dat ligt veel preciezer." Deze voorbeelden tonen direct hoe de klanten van Horti-Consult International eruit zien: vooruitstrevende bedrijven, technisch zeer ontwikkeld en actief bezig met de afzet. "De bovenkant van de markt", bevestigt Heijens. "Dat is waar we ons profileren." Wat voor glasgroente er in de kas staat, maakt niet uit. "Tomaat, paprika, komkommer, aubergine, bladgewassen, kruiden in grond en hydroponics. Standaard en hoge draad en in alle kleuren en maten."

Kennis exporteren
Onder Nederlandse telers leeft soms wel het beeld dat adviesbureaus Nederlandse kennis exporteren en daarmee alleen maar de concurrentie versterken. "We exporteren kennis, maar er komt ook veel kennis voor terug", vertelt Heijens. "Over de markt, over afzet, over hoe telers daar met de rassen omgaan. Dat is volgens mij alleen een win-win situatie. Daarmee komen we allemaal verder."

Bekijk het artikel en de fotoreportage van de reis van Horti-Consult International naar Zuid-Korea.

Voor meer informatie:
Gilbert Heijens
Horti-Consult International
info@horti-consult.nl
www.horti-consult.nl