Koelreus uit Zuid-Amerika voor het eerst in Rotterdam
De Cap San Lorenzo is het vierde containerschip in een serie van zes nieuwbouwschepen voor de rederij. Het schip, 333 meter lang en 48 meter breed, heeft een capaciteit van 9.600 TEU. Met de 2.100 aansluitingen voor koelcontainers is het schip, samen met de zusterschepen, het grootste containerschip voor deze containers in de wereld. Het transport van gekoelde goederen zoals vers fruit, groente, vlees en vis is een van de belangrijkste speerpunten in het beleid van Hamburg Süd.
Rotterdam Coolport
Het schip vaart in lijndienst tussen de oostkust van Zuid-Amerika en Noordwest Europa. De dienst heeft, evenals de meeste andere Zuid-Amerika dienst Rotterdam als eerste loshaven. Zo kan de dure en soms ook bederfelijke lading sneller bij de afnemers in het achterland zijn. Daarnaast is er een grote concentratie van voedselverwerkende industrie in Nederland, dus dicht bij de haven.
Andersom exporteert Nederland ook weer veel voedingsmiddelen (kaas, babymelk, uien, bloembollen etc.) in koelcontainers. Mede door deze 'balans' is Rotterdam de ideale haven voor geconditioneerde lading. Dit komt ook tot uitdrukking in het enorme aantal aansluitingen voor koelcontainers op de terminals. Met de start van de RWG en APMT terminals op Maasvlakte 2 komen er meerdere duizenden aansluitingen bij.
Bron: Port of Rotterdam