Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"VLAM: "Nood aan nieuwe afzetmarkten"

Meer interesse in Aziatische markt na Russische boycot

Op 3 september 2014 ging de 8ste editie van Asia Fruit Logistica van start. VLAM was er voor de vierde keer aanwezig. Meer dan 8.100 bezoekers uit 64 verschillende landen vonden hun weg naar de beurs, wat een stijging is van 24% t.o.v vorig jaar. Vooral de grote paviljoenen van China, Latijns-Amerikaanse landen (Chili, Mexico, Ecuador, Peru, Argentinië), Egypte, Australië en Europese landen (Nederland, Frankrijk en Italië) tonen het belang aan dat deze landen hechten aan de Aziatische markt. Vanuit de Belgische sector was er ook opvallend meer interesse voor deze beurs na het sluiten van de Russische grenzen.

Belgische producten vallen in de smaak
De VLAM-stand was ingekleed in het gekende concept "Premium Quality – Perfect Taste". De focus van de stand lag op de verzorgde productpresentatie met Conference, Jonagold, prei, witloof, knolselder en vruchtgroenten. Vooral de knolselder, prei, witloof en Specialty Street-tomaten trokken de aandacht van de bezoekers. Op de stand zorgde een Belgische chef voor culinaire hoogstandjes. Het internationale publiek werd verwend met een preisoepje, witloofslaatje, knolselderpuree, gestoofde appelstukjes, etc. en was verbaasd over de talrijke bereidingswijzen van onze groenten en fruit. Ze konden er ook commerciële gesprekken houden met de afgevaardigden van DSF, Fruithandel Wouters, Veiling Hoogstraten, Veiling Haspengouw en REO veiling. BFV was op de beurs aanwezig met een eigen stand.

Markt vol uitdagingen
Zowel voor China als voor Hong Kong zijn peren het belangrijkste exportproduct. De lange houdbaarheid van de Conference-peer zorgt er ook voor dat dit een ideaal product is voor export naar verre landen. Uit reacties op de beurs kunnen we afleiden dat er nog kansen zijn voor andere producten zoals knolselder, witloof, prei en tomatenspecialiteiten. De grenzen naar Hong Kong zijn open, maar rechtstreekse import in China blijft een uitdaging. Hopelijk kan de nood aan nieuwe afzetmarkten dit proces in een stroomversnelling brengen.

De volgende editie van Asia Fruit Logistica vindt plaats van 2 tot en met 4 september 2015.
 



Interesse in knolselder


Exporteurs in gesprek op de VLAM-stand


Chef aan het werk

 
knolselderpuree

Publicatiedatum: