Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
steeds meer last van Lidl

"AH gaat prijsbeleid herzien"

Albert Heijn zal minder inzetten op aanbiedingen en meer vaste lage prijzen invoeren om de moeilijke markt het hoofd te bieden. Dat voorspelt Rabobank-analist Patrick Roquas in De Financiƫle Telegraaf. De supermarktketen wil volgens hem zijn prijsbeleid beter in balans brengen.

In het Nederlandse supermarktkanaal zag Ahold de identieke omzet over het tweede kwartaal met 1,7 procent dalen, zo bleek uit cijfers die de organisatie donderdag publiceerde. De volumedaling bij AH komt volgens de Rabobank uit op vier procent. Ook de gemiddelde bestedingen per klant nemen af, aldus Ahold.

Dat klanten minder uitgeven bij de keten komt volgens Roquas doordat consumenten steeds vaker boodschappen bij andere ketens halen. "Het is het gevolg van afnemende aantrekkingskracht van de winkels." Daarnaast is AH de beleving van klanten duur. "De prijsperceptie verbeteren is echter lastig."

Voor 28,3 procent van de Nederlanders is AH de primaire supermarkt, concludeerde accountantsbureau Deloitte na onderzoek. Vorig jaar was dat nog 31,1 procent. Discounter Lidl trekt steeds meer vaste klanten. Waar in 2013 nog 10,7 procent van de consumenten de prijsvechter als voornaamste supermarkt bestempelde, ligt dat inmiddels op ruim dertien procent.

Lidl bindt op zowel prijs- als serviceniveau de strijd aan met AH, zegt directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK. "Albert Heijn moet hier een antwoord op vinden. Of meer voordeel bieden, of nieuwe dingen verzinnen waardoor de consument weer terug de winkel in komt."

Bron: De Financiƫle Telegraaf
Publicatiedatum: