Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ook wordt ingespeeld op chauvinisme van de Belg

VLAM ziet Kazachstan als nieuwe afzetmarkt

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, zal in zijn najaarscampagnes inspelen op het chauvinisme van de Belg dat opborrelt sinds de invoering van de Russische boycot op tal van Europese producten. De geplande campagnes worden hiervoor aangepast. Ook de exportacties worden opgevoerd. Er komen extra contactdagen en beursdeelnames en VLAM blijft inzetten op het verzamelen en verspreiden van marktinformatie naar Vlaamse bedrijven. Dit moet hen toelaten hun exportbestemmingen te diversifiëren.

Binnenlandse campagnes wakkeren chauvinisme aan
VLAM voorziet een aanpassing van de geplande najaarscampagnes voor groenten en fruit, vlees, gevogelte en eieren en zuivel. Radiospots, tv-spots, en advertentiecampagnes krijgen een opvallende toevoeging om de consument aan te sporen de eigen landbouw te steunen en bijgevolg zeker Belgisch product te kopen. Er komt een gemeenschappelijke signatuur, die herkenbaar is over alle campagnes heen. Ook de radiospots worden afgesloten met dezelfde slogan, die het chauvinisme van de Belg warm moet houden, ook als het embargo geen hot news meer is.



De koepelwebsite www.lekkervanbijons.be en de ondersteunende productwebsites brengen op een extra startscherm dezelfde warme oproep om voor lokale producten te kiezen. Naast de geplande campagnes die een extra signatuur krijgen, plant de groente- en fruitsector dit najaar een volledig nieuwe campagne. Groenten en fruit van bij ons worden extra in de kijker geplaatst in een reeks advertenties, die start in De Zondag op 24 augustus. Bijkomend komen er nieuwe radiospots voor groenten en fruit van bij ons. Deze zijn te horen van 29 augustus tot 11 september en in de tweede helft van november.

Er is ook een nauw overleg met de distributeurs, zodat ze maximaal kunnen inspelen op de acties van VLAM. Enkele ketens zijn inmiddels al zelf gestart met eigen initiatieven om het publiek op te roepen om solidair te zijn met onze producenten en te kiezen voor lokale producten. Zo startte Delhaize alvast onmiddellijk met een advertentiecampagne in de kranten met een oproep om de lokale producenten te steunen. Ook de andere ketens hebben gelijkaardige initiatieven in petto.

Ook de diverse mediapartners van VLAM schenken extra aandacht aan de getroffen producten. Zo opent Dagelijkse Kost het nieuwe seizoen op 1 september met een appel- en peerrecept en brengt het programma ook in een weekendreportage een actua stukje rond peer. Het Radio 2-programma De Madammen brengt in de tweede week van september een bijdrage over peren en schuift in de vierde week van september appels naar voor. Ook het dagelijkse recept van 'Lekker van bij ons' in het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen zal extra aandacht schenken aan de meest getroffen producten.

Op zoek naar nieuwe buitenlandse afzetmogelijkheden

VLAM investeerde de laatste drie jaar fors in de uitbouw van een exportcel om de Vlaamse bedrijven te ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe afzetmarkten. Nieuwe markten aanboren is een werk van lange adem en levert hoogstens op middellange terrein resultaat op. Toch voert VLAM dit najaar de acties op om exporteurs te helpen snel nieuwe markten te ontwikkelen. Samen met de betrokken exporteurs kijkt VLAM welke extra initiatieven op korte termijn wenselijk en haalbaar zijn. Zo werd de inschrijving voor World Food Almaty Kazachstan (november) langer opengesteld om Vlaamse bedrijven toe te laten alsnog aan te sluiten. Inmiddels hebben al een tiental exporteurs zich ingeschreven. Kazachstan lijkt in eerste instantie een opportuniteit voor pluimvee en zuivel, maar biedt ook kansen voor groenten en fruit en sierteelt. VLAM werkt hiervoor nauw samen met Flanders Investment and Trade (FIT), dat op vraag van VLAM een zakenreis plant in Oezbekistan en Kazachstan in de periode van de beurs.
Publicatiedatum: