Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Concurrentie en toekomst AH Vlaanderen (Deel 2)

"Belgische retailers zien AH als marktverstoorder"

Tholen - Ondanks de commotie in diverse media blijft Albert Heijn in België een relatief kleine speler. "Natuurlijk hebben andere supermarkten er 'last' van, maar er zijn momenteel nog maar 20 winkels", vindt retaildeskundige Gino van Ossel. "De drie grootste retailers in België zijn Colruyt, Carrefour en Delhaize. Colruyt is marktleider en hanteert lokale prijszetting. In hun verzorgingsgebied gaan ze met dezelfde producten lager staan dan de AH. Zelfs de prijzen van aanbiedingen worden naar beneden bijgesteld en dat houden ze goed vol. Colruyt is dus nog steeds de goedkoopste."

"Nummer twee in de ranking is Delhaize en de positie van deze keten is vergelijkbaar met Albert Heijn in Nederland", vervolgt hij. "Delhaize was jarenlang in strijd met Colruyt en toen kwam er nog een vervelende concurrent bij. Dus ze hebben het lastig. Men is momenteel druk bezig met prijsimago en promotie en dat heeft veel met AH te maken. Maar niet alleen Albert Heijn beïnvloedt het gedrag van Delhaize en de andere Belgische retailers: ook de groeiende Aldi en Lidl hebben hier enorm veel invloed op." De derde speler is Carrefour. "Ze waren marktleider, maar zijn momenteel aan een 'wederopstanding' bezig. Carrefour wil eerst haar eigen zaken op orde brengen en minder naar Albert Heijn kijken. Dat gevecht laten ze graag aan Delhaize en Colruyt over."

Marktverstorend
"Toch zien de retailers AH als een 'marktverstoorder'. Onder andere door verschil in wetgeving. Maar in elke sector is er wel een verschil: een Nederlander gaat ook liever over de grens tanken en daar kun je als onderneming niets aan doen. Albert Heijn heeft als groot voordeel dat hun kosten lager liggen, dus eigenlijk is er sprake van oneerlijke concurrentie. In België betaalt AH gewoon wel dezelfde arbeidskosten als hun concurrenten, maar er gebeuren veel zaken vanuit Nederland, waaronder logistiek vanuit het distributiecentrum en daar kunnen ze weer op besparen. Zo blijven de prijzen scherp. Toch gaan ze dat prijsvoordeel, denk ik, niet in het oneindige volhouden. De prijzen zullen in de loop der jaren meer naar elkaar toegroeien. Maar zo ver is het nog niet en dat zorgt voor spanning."

Een andere marktverstoring zijn de politieke oprispingen. "Bij AGF komt dat heel sterk tot uiting. Het is een heel gevoelig punt voor een teler als een buitenlandse speler in je eigen land niet jouw producten verkoopt. Daar is veel wrijving over geweest en zelfs de Minister-President heeft hierover gepraat. AH heeft nu wel deels Belgisch product in het assortiment, maar gaat door met wat ze deden. Albert Heijn sourced maximaal uit Nederland om kostenoverwegingen. Ook voor AGF."



"Ten derde is het commerciële beleid van Albert Heijn veel anders. Zij hebben bijvoorbeeld met leveranciers andere afspraken dan de Belgische retailers. AH koopt goederen aan in Nederland tegen de Nederlandse voorwaarden. In België wordt een aanbieding op een merkproduct vrijwel altijd integraal betaalt door de fabrikant. In Nederland is dat veel minder het geval. Daar beslist de winkel zelf over de consumentenprijs. Er mag zelfs met verlies worden verkocht. Het gevolg is dat de Nederlandse reclamefolders veel dunner zijn maar sterke aanbiedingen bevatten. Belgische zijn dikker, maar aanbiedingen zijn minder extreem. Het Belgische aanbiedingenbeleid is de afgelopen jaren steeds meer 'vernederlandst' en nu leggen ze druk op de merkfabrikanten om tegen dezelfde voorwaarden te leveren. Ze willen ook minder betalen, net als AH."

Toekomst
Dat AH retailers gaat overnemen, ziet Gino nog niet gebeuren. Althans, niet op korte termijn. "Het overnemen van franchise-ondernemingen heeft z'n voordelen, maar het omkneden is ook nog een hele klus." Hij vindt het moeilijk te zeggen hoe het Belgische foodretail-land er over enkele jaren uitziet. "Aldi en Lidl doen het momenteel fantastisch. Dat had niemand twee jaar geleden kunnen zeggen. Toen werd er bijna alleen maar naar de AH gekeken en niemand hield rekening met de discounters. Het is dus oppassen geblazen met de toekomst voorspellen."

"Wat ik wel kan zeggen is dat er sprake is van een hoog niveau van maturiteit: er zijn eigenlijk al te veel vierkante meter foodretail. Dat zou betekenen dat de zwakste partijen afvallen. Opvallend is het aantal stijgende buurtsupers. De kleintjes doen het goed, maar de grote winkels en hypermarkten hebben het moeilijk. Dat is in meerdere Europese landen het geval." Volgens Van Ossel is het bijna onwaarschijnlijk dat Colruyt, Delhaize, Carrefour Aldi en Lidl zullen wegvallen. Deze zijn alle vijf niet zo maar in echte moeilijkheden. Zeker niet op enkele jaren tijd. AH is nu marktverstorend, maar we moeten niet gaan overdrijven. Als het prijsvoordeel over een tijd is uitgehold, wordt het een heel ander verhaal. Je gaat zien dat concurrenten ook antwoorden vinden. Een voorbeeld is de vla, waarvoor Vlamingen speciaal naar Albert Heijn gingen. Het is een succes in België, maar AH is niet meer de enige aanbieder. Ook andere Belgische retailers hebben het nu in de schappen."

25 vestigingen
Dit jaar komen er nog twee vestigingen bij in Nijlen en Westmalle, schrijft retaildetail.be.

Voor meer informatie:
www.vlerick.com/retail