Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Cor Hendriks, Rabobank

Waarom nemen glasgroente-ondernemers de ketenregie niet in handen?

Ik vind dat het de glasgroentesector aan de noodzakelijke ketenregie ontbreekt, zo schrijft sectormanager Tuinbouw Cor Hendriks op zijn blog. Onmiskenbaar produceert de Nederlandse sector meer dan dat zij kan vermarkten. Daarbij komt dat de sector worstelt met de eigen afzetstructuur. Dit leidt er toe dat producten, weliswaar afwisselend, al meerdere jaren ver onder de kostprijs zijn verkocht. Het gevolg? Een verzwakte sector! Om verdere verzwakking te voorkomen, zal de sector de regie over haar eigen product moeten nemen.

Bereidheid
In de gesprekken met u als ondernemer hoor ik vaak dat er meer samengewerkt moet worden. Dat er meer geconcentreerd moet worden aangeboden. Maar ook dat de kwaliteit beter kan, het volume beheerst moet worden en het verhaal rondom het zorgvuldig geteelde Nederlandse product beter verteld moet worden. Dus blijkbaar is er wel de overtuiging dat het anders moet. Maar is er dan ook de bereidheid? Is het 'willen' of is het 'kunnen'?

Willen
'Willen' kan de sector zelf oplossen. Of wordt er teveel aan de eigen bloedgroep vastgehouden? Als dat de reden is, zal, voor concentratie van en regie over het aanbod, over de eigen schaduw heen gestapt moeten worden.

Kunnen
Als 'kunnen' uit het oogpunt van mededinging de belemmering is, dient u als sector het debat via Economische Zaken met de Autoriteit Consument en Markt aan te gaan om zodoende de mogelijkheid te hebben om het aanbod meer dan nu het geval is geconcentreerd af te stemmen op de vraag. U heeft niet voor niets het predicaat 'Topsector'. Om dit blijvend waar te maken én de Greenports in hun kracht te houden, is een sterke primaire sector een basisvoorwaarde. Lijkt mij een prima argument om het debat mee aan te gaan!

Bron: Rabobank, Blog Cor Hendriks
Publicatiedatum: