Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Laagste prijsgarantie misleidend’

Hoewel laagste prijsgaranties vooral sympathie lijken te wekken, zouden consumenten er wantrouwend tegenover moeten staan. Feitelijk zorgen ze ervoor dat de prijs-concurrentie wordt beperkt. Dat stelt Wilfred Dolfsma, hoogleraar innovatie en strategie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De Volkskrant plaatste een ingezonden stuk (Blendle) van zijn hand.

Daarin schrijft Dolfsma onder meer: 'Adverteren met "laagste prijsgarantie" zorgt juist voor minder heftige concurrentie op prijs en voor meer aandacht voor kwaliteit en dienstverlening, terreinen waar de consument minder makkelijk vergelijken kan en eenvoudiger winsten te behalen zijn.'

Onderlinge afspraken
Volgens Dolsma bewegen de prijzen zich door de garanties naar een bepaald vanzelf-sprekend niveau, waar alle partijen mee kunnen leven. 'Het mooie voor bedrijven die laagste prijsgaranties bieden in hun advertenties is, dat de Autoriteit Consument en Markt moeilijk bewijs vindt van illegale onderlinge afspraken, terwijl zij goede sier maken naar de consument.'

Bron: Twinkle
Publicatiedatum: