Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“meer local for local kunnen we het niet maken”

Telen van Vitapep in eigen mini-kweekkas

Tholen - Hoe bevorder je de consumptie van snackgroenten? "Door de consument er zelf mee aan de slag te laten gaan", vindt Patrick Francken van Vitapep. "En wie wil er nou niet zijn eigen groenten telen? Het is nog nooit zo makkelijk geweest." Dat is de gedachte achter het nieuwe concept van de Vitapep snackpaprika's.
 
Concept
Vitapep heeft een nieuw concept ontwikkeld. De shaker, waarin de snackpaprika's van het merk verpakt worden, kan hergebruikt worden als mini kweekkas om je eigen snackpaprika's in te telen. "Het gaat om de belevenis van snackgroenten en de koppeling met het merk Vitapep", vertelt Patrick Franken, een van de vier ondernemers achter het merk. Vitapep is al bijna tien jaar actief in de snackgroenten. Met teeltlocaties in Nederland en Portugal kan er jaarrond geproduceerd worden. Naast de teelt is de vermarkting van minstens zo'n groot belang. Het bedrijf wil de consument bereiken en de consumptie van snackgroenten laten toenemen. "We zijn continu bezig met de behoeften en wensen van de consument. Daar willen we bij aansluiten."


 
Snack&Grow Me
Het nieuwe concept genaamd Snack&Grow Me (in Duitsland de Gewächs-Snacks) speelt hier op in. Het eerst snacken en vervolgens thuis zelf telen van Vitapep is de gedachte achter dit concept. Onderin de shaker is een blokje kokossubstraat met twee paprikazaadjes mee verpakt. Op de shaker staan teeltinstructies: water erbij, deksel erop, moeilijker is het niet. Hierdoor verandert de verpakking in een minikweekkas. Zodra het plantje groot genoeg is, moet het overgezet worden in een grotere pot. Dan komt ook de productie op gang. "Zo delen we de ervaring in het telen van Vitapep Daarnaast past het bij de consument die bewust omgaat met voeding. Meer local for local kunnen we het niet maken", vindt Franken. Is dat juist geen concurrentie voor de eigen teelt? "Absoluut niet. Doordat de consument er continu mee bezig is, verwachten we juist de consumptie te verhogen."
 
De shakers worden geleverd met een speciaal ontwikkeld handvat eromheen. Die biedt niet alleen ruimte voor informatie, maar maakt dat het product ook makkelijk, in een impuls, mee te nemen is. De Snack&Grow Me kit wordt geleverd in een speciaal ontwikkelde display met informatie over de mogelijkheden. "Als je het gewoon in het schap zet, werkt het niet", vertelt Franken. "Het moet opvallen." De display is zo ontworpen dat het materiaal optimaal gebruikt wordt en na gebruik gerecycled kan worden.


 
Duitsland
De verpakking is reeds getest in Duitsland – een belangrijke markt voor Vitapep. "Op een markt met 80 miljoen inwoners, is er wel wat te winnen", stelt Franken. In Duitsland zorgde het Gewächs-Snack initiatief niet alleen voor enthousiaste reacties bij bestaande klanten, maar ook voor nieuwe contacten. Maar niet alleen de Duitse markt is belangrijk. Momenteel wordt er gewerkt aan de uitrol in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De bedoeling is dat het product, Snack&Grow Me, volgend voorjaar opnieuw in de schappen komen. Het concept wordt verder ontwikkeld met andere snackgroenten. En de bedoeling is dan dat na de introductie ook de standaard verpakking in de schappen komen te liggen. "Zo wordt de consument blijvend bereikt."

Voor verkoopinformatie:
Rimke van Ruiten
Harvest House
0031 (0)174 519164