Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernhard Nanninga, Agrado:

"Nederland verliest grip op de internationale afzetmarkt"

 "De Nederlandse positie in het internationale speelveld is onduidelijk en het ontbreekt ondanks een paar goede initiatieven aan zichtbare corporate merkwaarde en meerwaarde als Tuinbouw Holland BV. Dit samen met de wetenschap dat Nederlandse aanbieders het in Duitsland niet goed doen en elkaar op prijs bevechten stemt tot somberheid. Het perspectief voor onze internationale positie staat onder druk en we komen onvoldoende in beweging." Dat signaleert marketing-professional Bernhard Nanninga van het tuinbouwadviesbureau Agrado.



Terug in de tijd
"Ruim tien jaar geleden werd de moderne toon in Nederland gezet door het uiteen laten vallen van de klassieke veilingstructuur. De vrije markt werd heilig verklaard door een aantal wijze mannen en het resultaat is dat de producenten nu niet goed in staat zijn met één gezicht een internationale positie in te nemen.
Vóór het uiteenvallen van de veiling hadden we het Centraal Bureau. Dit orgaan deed aan het monitoren van de markt. De feedback van het KCB ging naar het Centraal Bureau en de bevindingen werden vertaald in een gerichte marketing aanpak. Dat werkte eigenlijk prima.

Anno 2014 is ondertussen het PT opgedoekt is de collectieve marketing communicatie van het Groentenfruit bureau stopgezet. Het KCB doet nog steeds de monitoring en kwaliteitscontrole in de praktijk zonder dat dit terugvertaald wordt en er een duidelijk door de achterban gedragen strategische koers is waaraan wordt gewerkt. De onderlinge samenhang is weggevallen en we zijn verdeeld in telersverenigingen en de verschillende belangen lijken niet meer te sturen.

Tuinbouw Holland BV heeft één duidelijke meerwaarde boodschap nodig
Het ontbreken van één gezicht met een heldere boodschap naar de internationale markt vanuit de meerwaarde welke alleen in Nederland kan worden gerealiseerd is de uitdaging waar producenten en handelaren voor staan. Productie in Nederland is in staat zeer hoogwaardig en gecontroleerd te produceren. Anderen landen zijn goed in staat op goedkoper grond met goedkope arbeid te produceren. Specialty versus commodity. Welke keuze lijkt u logisch voor Nederland?

Voorstel:
Als producenten en marktgerichte handelaren van glasgroenten slaan we de handen in één en komen tot een gedeelde visie, missie en strategie om de internationale concurrentie aan te gaan en een eigen positie in te nemen in de markt gericht op meerwaarde in duurzaamheid, smaak, kwaliteit en betrouwbaarheid. Niet op basis van subsidiepotjes maar vanuit ondernemerschap en lef.
In de internationale markt zorgen we voor een gerichte strategische inzet om schappositie te veroveren vanuit onze collectieve merkwaarde en know how in het genereren van omloopsnelheid door een uitstekende en doordachte presentatie. We gaan hiervoor 2% van onze omzet investeren om 5% meer marge te gaan maken. Dat betekent dat we ruim € 100 miljoen gaan inzetten om er voor te zorgen dat we met z'n allen weer een gezond financieel perspectief gaan realiseren en los komen van een doodlopende kostprijs strategie. De kosten gaan hierin voor de baten!

Wat wij allemaal willen is dat de inkoper bij de retail weet en begrijpt wat wij aan meerwaarde juist voor hem en zijn consumentenklanten hebben te bieden. Als het ware het WOW effect creëren. "Holland is goed bezig, daar wil ik meer van weten", moet tussen de oren komen! "Ze hebben iets bijzonders te bieden wat ik wil hebben en daarvoor ben ik bereid voor extra te betalen."
Dit is geen utopie maar mogelijk door gericht de kansen en bedreigingen bloot te leggen en deze te koppelen aan de kracht van de Nederlandse Tuinbouw en handelspartijen."


Bernhard Nanninga
marketingadviesbureau Agrado

Bernhard Nanninga is oprichter van Agrado, een professioneel marketingadviesbureau voor de tuinbouwketen. Dit najaar geeft hij wederom de Masterclass Marketing Strategie, waar het maken van strategische keuzes en de inzet van marketing centraal staat. Lees meer over de masterclass of schrijf u direct in.

Voor meer informatie:
Bernhard Nanninga
Agrado
Kerkweg 82
2641 GG Pijnacker
F. +31 (0)847 19 82 97
M +31 (0)645 98 42 81
info@agrado.eu
www.agrado.eu
Skype: agradomarketingsolutions


Publicatiedatum: