Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Category Manager Ed Van Venrooij, Hoogvliet: "Koopgedrag verschilt per filiaal”"

Hoogvliet verkoopt online evenveel AGF als offline

Tholen - Het is zomer en dat merk je ook in de supermarkten van Hoogvliet. Category manager Ed van Venrooij vertelt dat dit jaargetijde een mooie periode is. "De focus op de AGF-afdeling ligt momenteel op het zomerfruit. Ieder filiaal heeft een proefplateau, waar dit heerlijke fruit op ligt. Dus de consument kan in de winkel al genieten. We hebben veel aanbiedingen en zoeken de juiste kwaliteit. Ook de verkoop van zomergroenten verloopt vlot. We verkopen veel slasoorten, paprika's, tomaten en komkommers. Echte winterproducten zoals koolsoorten, andijvie en prei staan daarentegen qua verkoop op een laag pitje, alhoewel deze in traditionele dorpen nog steeds goed verkocht worden."



Verschillen in koopgedrag
Van Venrooij geeft aan dat er soms grote verschillen zijn per winkel als het gaat om productaanbod en koopgedrag. "Dat is het leuke aan Hoogvliet. We hebben overal dezelfde uitingen in communicatie, maar werken wel per winkel aan lokale schappenplannen. Een voorbeeld is Katwijk. Daar verkoop je veel geschilde knolletjes, maar in de studentenstad Leiden wordt daar amper naar gevraagd. Ook aan de kust is de vraag weer anders dan in het binnenland. Daar komt men vaak om 'snelle' producten zoals een zakje gesneden sla en kant-en-klare aardappeltjes. Tijdens de zomer wordt er ook opvallend veel fruit verkocht." Op prijsgebied blijft Hoogvliet scherp. "We zijn bewezen de goedkoopste, dus hebben sowieso de laagste prijzen. Daarbij hebben we ook tal van aanbiedingen in onze weekfolders."

Kwaliteitscontrole
Iedere week bezoekt Van Venrooij één of meerdere filialen om te kijken hoe de groenten en fruit erbij liggen. "Daarnaast hebben we een winkelbegeleider, die verantwoordelijk is voor alle AGF-afdelingen op het gebied van kwaliteit en presentatie. Hij spreekt mij dagelijks bij hoe alles ervoor staat en dat is essentieel om goed op de hoogte te blijven. Bij bepaalde zaken is het urgent dat er iemand dagelijks de winkels bezoekt. Zachtfruit bijvoorbeeld: dat is kwalitatief een moeilijk product, zeker met de regen die we vorige week twee dagen hebben gehad. Daarnaast hebben we bij Hoogvliet kwaliteitscontroleurs die alles dagelijks controleren en in de winkel zelf lopen ervaren groentechefs rond."



Muntthee
Regelmatig voegt Hoogvliet nieuwe producten aan haar assortiment toe: "Een product op de AGF-afdeling waar de grootste procentuele stijging in zit, is de verse munt van Puro Aromo. Dat is een nieuw concept van Roveg met een verse kruidentheelijn. Het is ongelofelijk hoeveel er van die muntthee wordt verkocht."

Versmarkt
Naast nieuwe producten blijft de supermarktketen investeren in nieuwe concepten. Onlangs opende de Hoogvliet haar eerste verswinkel in Hendrik-Ido-Ambacht. "De Hoogvliet Versmarkt is ruim zeshonderd vierkante meter groot en er worden veelal versproducten verkocht. De winkel is nu zo'n twee maanden geopend en de reacties zijn zeer positief", vertelt hij enthousiast. "Het concept is totaal nieuw en handel en consument zijn er erg over te spreken. We verkopen naast versproducten ook aanverwante producten om de maaltijd compleet te maken zoals kruiden en oliën, pasta en rijst, wijn en bier. Producten als toiletpapier of wasmiddelen worden in de Versmarkt niet verkocht. Deze zijn online of via het scherm in de winkel te bestellen en staan een dag later in de winkel klaar voor de klant. Het is geweldig om op 600 vierkante meter een volledige winkel te runnen."

Online evenveel AGF als offline
Met de invoering van het nieuwe concept, waarbij versbeleving centraal staat, is het opvallend dat het percentage online inkopen van AGF zo hoog ligt. "Uit onderzoek blijkt dat onze klanten online procentueel net zoveel AGF bestellen als in de winkel. De consument bestelt dus een groot aandeel groenten en fruit online. Dit halen ze op bij het afhaalpunt in de door hen gekozen winkel."

Voor meer informatie:
Ed van Venrooij
Hoogvliet BV
T: 0172 - 418283
F: 0172 - 422593
Eikenlaan 265
2404 BP Alphen aan den Rijn
www.hoogvliet.com
ed.vanvenrooij@hoogvliet.com