Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“prijzen stabiel en redelijk”

Snacktomaten bij ZON fruit & vegetables: Areaal en afzet groeien

Tholen - Ondanks een flink gegroeid areaal houden de prijzen van de tomatenspecialties dit seizoen stand bij ZON fruit & vegetables. "Ze zijn stabiel en redelijk", vertelt specialty verkoper Corné van Winsen. Oorzaak daarvan is volgens hem de groeiende populariteit van het snacksegment.

Het snacktomatenseizoen lijkt een herhaling van vorig jaar te worden. Dat vertelt Corné van Winsen van ZON fruit & vegetables. "In het begin van het seizoen bleven de prijzen flink achter als gevolg van teveel aanbod op de markt. Indien je bij de retail er tussen wilt komen zul je positie moeten veroveren. Anders anders blijven de klanten in Spanje en Marokko. Negen van de tien komen gezien de kwaliteit liever naar Nederland, mits de prijs passend is." Later in het seizoen komt vraag en aanbod meer met elkaar in evenwicht en gaan de prijzen omhoog. "Dit seizoen zijn de prijzen niet heel hoog geweest, maar wel stabiel en redelijk." Dat is eigenlijk best opvallend: het areaal snacktomaten is namelijk zowel in Nederland als België behoorlijk gegroeid. Volgens cijfers van het CBS kwam er 40 hectare bij – een groei van ruim 30%. "Maar de consumptie groeit mee met het areaal", vertelt Van Winsen.




Kansen: gemak en concepten
De populariteit van het snacksegment heeft alles te maken met de zoektocht van de consument naar gemak. "De emmers, de trio-mixen, de shakers - je hoeft er als consument niets meer aan te doen. Deksel eraf, eventueel nog even gemakkelijk spoelen met water en kinderen eten het zo weg. Het is makkelijk en gezond. Dat spreekt aan", verklaart Van Winsen. Hij ziet kansen om het segment nog verder te ontwikkelen. "Ik denk niet dat de groei er al uit is. Ouderen kopen nog vaak trostomaten. Daar liggen dus kansen". Volgens Van Winssen liggen er ook kansen voor concepten/merken: "We zien dat binnen het snacksegment een merk als Beezy's sterk in opkomst is. Herkenbaarheid en een constante goede smaak en kwaliteit zijn onontbeerlijk in de ontwikkeling van een sterk merk. Deze kwaliteiten zijn ruimschoots voorhanden bij onze telers die zéér markt- en vraaggericht produceren. Wat dat aangaat valt er van de ZON telers nog véél te verwachten de komende jaren."
Gaat het areaal snacktomaten volgend jaar dan ook verder groeien? Het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. "Enorme uitbreidingen zijn niet gewenst. Dit omdat het aanbod moet groeien in lijn met de consumptie."


Corne van Winsen

Klok
Sinds half april heeft ZON haar klokbeleid aangepast. De dagbemiddeling is geconcentreerd aan de klok. "Dat werkt", merkt Van Winsen. "Er zijn dit jaar een flink aantal klanten bijgekomen. Het gestegen volume, het constantere volume en uitgebreider assortiment heeft haar aantrekkingskracht op kopers en dat zien we terug in de opbrengstprijs aan de klok." De komende weken begint de vakantietijd en dat is traditioneel een lastigere tijd voor de tomaten. "Als het stabiel blijft, zullen de meeste snacktomatentelers tevreden zijn." Mooi weer kan daar ook nog een en ander in betekenen. "Als het zonnetje schijnt, is het altijd goed. Het beste is iets boven de 25 graden."

Voor meer informatie:
Corné van Winsen
ZON Fruit and Vegetables
Venrayseweg 104
5928 RH VENLO
T: +31 (0)77 3239999
F: +31 (0)77 3239719
E. info@zon-business.com
http://www.zon-business.com/