Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van tomaten naar pastasaus en van paprika’s naar ijs

Tholen - Groentetelers kunnen ervoor kiezen om hun product vers uit te leveren, maar er zijn ook ruimschoots mogelijkheden om er iets anders van te maken. Hoe vergaat het bedrijven, die aan de slag gaan met prei-pralines, pastasaus of ijsjes?

Prei-pralines
Preisoep klinkt als een aannemelijk product, net als preisandwiches en preidressing. Vreemder wordt het bij preikruiden, preikaas en preilikeur en van preipralines, preizout en preiconfituur. Daar hebben de meeste mensen al helemaal nooit van gehoord. Toch ligt het allemaal in de automaten bij preikwekerij Ons Dagelijks Groen in het Oost-Vlaamse Meldert. Sinds twee jaar brengt Sonja de Neef dit soort producten van de prei, die haar echtgenoot teelt op de markt. De twee realiseerden zich in die periode dat ze of mee moesten gaan in de schaalvergroting of hun activiteiten moesten verbreden. Het werd het laatste. En daarnaast is het eigenlijk vooral ook echt heel erg leuk, vertelt Moens. "Om met je product bezig te zijn om te laten zien wat er allemaal mee kan." De producten worden aan huis verkocht, evenals producten van ondernemers in de regio. "Een appelboer van drie straten verderop perst hier zijn fruitsap met een mobiele pers. Dat verkopen we hier ook."



De reacties op de producten zijn positief en regelmatig introduceert Moens nieuwe variaties. Is het dan zo'n goudmijntje? Zeker niet – integendeel zelfs. Producten ontwikkelen is kostbaar en er wordt eigenlijk nog niets mee verdiend. "We zijn nu twee jaar bezig. Voor het rendeert, gaan we nog zeker een paar jaar nodig hebben." De winkel is dan ook niet de hoofdactiviteit van het bedrijf. Dat blijft de prei-teelt en de landbouweducatie. Aan scholen, met verjaardagworkshops, het verhuren van zalen, bedrijfsrondleidingen, seminars en activiteiten als teambuilding deelt het bedrijf informatie over de preiteelt en de landbouw. "Om mensen terug in contact te brengen met de natuur, met land- en tuinbouw en met hun eigen creatieve boerenverstand." (www.odgroen.be




Pastasaus
Wat krijg je als je de restproductie van een tomatenkwekerij combineert met restproductie van een vleesverwerker? Pastasaus. De Friese trostomatenkwekerij Van der Kaaij werkt hiervoor samen met de Friese vleesverwerker Selekt Meat. "Van der Kaaij zocht een functie voor de tomaten, die niet meer aan de tros zaten", vertelt Jacob Roorda van SelektMeat. "Ze gaan eraf doordat ze te vroeg rijp zijn of zijn iets beschadigt. Het productieproces van saus past bij ons. Samen hebben we de pastasaus ontwikkeld." In de saus gaat afgekeurd product van Van der Kaaij en vlees dat als restproduct overblijft bij de verwerking van carpaccio. "Vroeger ging dat naar de groothandel. Nu kunnen we er zelf iets leuks mee doen." De saus wordt geproduceerd in Harlingen, in de kookafdeling, die Selektmeat al had – al is deze wel verdubbeld voor de productie van de pastasaus.
Sinds dit voorjaar wordt de pastasaus verhandeld. Er zijn twee verpakkingsmogelijkheden: een stazak voor de grootgebruiker (2,5 of 5 kg) en een diepgevroren portieverpakking. "Die leveren we nu aan een hotelketen. Als iemand pasta wil, hoeft er alleen een bakje in de magnetron gezet te worden. Plastic eraf en in een handomdraai heb je een warme maaltijd op tafel staan." De partijen zijn nu bezig de saus verder in de markt te zetten. De voordeligste keuze is het niet, maar met de focus op kwaliteit zijn er zeker kansen. "Het is een streekproduct en vergelijkbare producten zijn voorzien van 7 of 8 procent rundvlees Bij ons is dat 25 procent. En het is niet gemaakt van tomatenpuree van Spaanse tomaten, maar van pure trostomaten. Dat proef je." (www.kaaij-tomaten.nl)

Oranje paprika-ijs
100 procent op waterbasis, glutenvrij, caloriearm en lactosevrij – en dan toch romig van smaak. Dat is het oranje paprika-ijs waarmee Annette Hermans van paprikakwekerij Hermans-Walter en Meester ijsbereider Theo Clevers drie jaar geleden Smaakvol2011 wonnen. Hermans is nog steeds actief met het ijs. "Ik vind dat het wat toevoegt", vertelt Hermans. "Het gaat om het uitdragen van het product." Kwekerij Hermans-Walter teelt al meer dan dertig jaar oranje paprika's en is de tweede teler van Nederland. "In goede en in slechte tijden moet je bedenken hoe je meerwaarde kunt geven aan je product. Paprika's maken alleen, is niet genoeg."

De productenrange van Hermans bestaat naast ijs ook uit dip, vlaai met een mousse van paprika, kaas met paprika, likeur, jam chutney en mousse. Zodra Hermans een idee heeft, zoekt ze iemand die het product kan maken. In de loop der jaren gaat het steeds makkelijker. Ook het winnen van de wedstrijd en het succes van het ijs draagt daar aan bij. Het paprika-ijs wordt geserveerd en verkocht bij evenementen en telers van oranje paprika. Consumenten nemen het af, maar ook restaurants serveren het bij salade of soep, vis of vlees. "Met een paprikalikeurtje erbij geef je een andere draai aan het eten." Jammer is daarom wel dat het nog niet bij een Hanos of Sligro ligt. "Ze moeten het hier komen halen." Daar staat tegenover dat het ijs ook weer niet te succesvol moet worden. "Het is kleinschalig, een nicheproduct en oranje paprika blijft de core-business. Het aantal verkooppunten uitbreiden? Als iemand een goed idee heeft misschien. Maar hier is ook de beleving: mensen kunnen het zelf zien en meemaken. Dat is leuker dan het per post te verzenden." (www.hermanswalterbv.nl) (AS)

"Soepschap is een lastig schap"
Twee jaar geleden begon soepmaker Ties Robben met de productie van soep van Tasty Tom-tomaten. De zoet-zuurbalans en het aroma van de tomaten werkte erg goed in de soep die hij voor ogen had en Tasty Tom werkte graag mee aan de productie ervan. Toch zijn de soepen momenteel nergens verkrijgbaar. "Het soep-schap in de reguliere supermarkt is een lastig schap", vertelt Robben. "Dat is best wel tegengevallen." Er zijn veel grote spelers en de focus ligt op prijs. "Daar kun je maar moeilijk in meedoen." Op aanvraag en voor kerstpakketten wordt de Tasty Tom-tomatensoep nu nog gemaakt, maar de meeste retailers doen niet mee. Ties' Soep focust nu op gazpacho's. "Je bent veel unieker in het schap." (www.tiessoep.nl



Meer telers met bijzondere producten?
Duijvestijn Tomaten droogt zijn tomaten met eigen aardwarmte. Sinds deze week zijn ze te koop bij Andre Paap (www.duijvestijntomaten.nl)
Knolselderijteler Boer Ted verwerkt zijn knolselderij tot de vegetarische O'Vaalburger (www.boerted.nl)
De tomatentelers van Agro Care lanceerden bij hun assortiment Tazed smaaktomaten ook de bewerkte lijn Cricks (www.cricks.nl)
Kompany onderzoekt de kansen voor de inhoudsstoffen van komkommers. (www.kompany.nl)