Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio en lokale AGF sterk aanwezig"

Jan Prinsen bezoekt Duitse retailers

Tholen - Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute bezocht enkele weken geleden Duitsland om daar een beeld te krijgen van de retail. "Gezien er altijd over harddiscounters wordt gesproken als het over Duitse retail gaat, ging ik er zelf eens een kijkje nemen. Daarnaast wilde ik weten wat deze winkels doen op het gebied van presentatie met seizoensproducten zoals asperges."

Meer aandacht voor seizoensproducten

Jan is ervan overtuigd dat er binnen de Belgische retail absoluut meer aandacht moet komen voor de typische lekkere seizoensproducten. "Daarom ga ik regelmatig kijken wat de mogelijkheden zijn op markten, bij specialisten en supermarkten in binnen- en buitenland. We willen hier volgend jaar nog eerder op focussen, zodat deze producten nog meer ruimte krijgen in de winkels en eigenaren tot het besef zullen komen dat ze kunnen kiezen tussen twee strategieën. Of je hebt een groot assortiment en verkoopt van alles een beetje of je verkoopt een groter volume van minder soorten producten. Bij de eerste keuze zal de omzet niet snel meer stijgen, maar bij het tweede wel."



Studiereis Duitsland
"In Duitsland zijn er inderdaad meer harddiscounters dan in België, zoals Aldi, Lidl, Penny en Netto." Bij Aldi viel Jan iets op: "Ik zag er Aldi's die echt verzorgd waren, op nog een hoger niveau dan bij ons in België. Bij Lidl daarentegen was er eigenlijk geen verschil met de Belgische formule."

Mer aandacht voor gezond

Daarnaast kwam Prinsen ook voor verrassingen te staan. "Ik heb er enkele knappe winkels gezien die ik nog niet kende zoals de Edeka Zurheide. Dit is echt een winkel op hoog niveau. Deze winkel deed me zelfs denken aan ROB in Woluwe. Deze formule is duidelijk een tegenreactie op de Hard-discounter.
Blijkbaar zoeken bepaalde Duitsers ook naar het betere. Daarnaast stelde ik ook vast dat er in Duitsland meer aandacht is voor gezonde voeding dan bij ons."

"Bio groenten en fruit zijn sterk aanwezig in Duitsland, meer dan in België. Ook de aandacht voor het lokale product staat daarnaast al verder dan bij ons." In België kennen we Bioplanet en Origino, maar in Duitsland bezocht ik een bio-winkel van REWE, zeer knap werk."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
belgian.fresh.food.institute@gmail.com
www.belgianfreshfoodinstitute.be