Jan Prinsen bezoekt Duitse retailers
Meer aandacht voor seizoensproducten
Jan is ervan overtuigd dat er binnen de Belgische retail absoluut meer aandacht moet komen voor de typische lekkere seizoensproducten. "Daarom ga ik regelmatig kijken wat de mogelijkheden zijn op markten, bij specialisten en supermarkten in binnen- en buitenland. We willen hier volgend jaar nog eerder op focussen, zodat deze producten nog meer ruimte krijgen in de winkels en eigenaren tot het besef zullen komen dat ze kunnen kiezen tussen twee strategieën. Of je hebt een groot assortiment en verkoopt van alles een beetje of je verkoopt een groter volume van minder soorten producten. Bij de eerste keuze zal de omzet niet snel meer stijgen, maar bij het tweede wel."
Studiereis Duitsland
"In Duitsland zijn er inderdaad meer harddiscounters dan in België, zoals Aldi, Lidl, Penny en Netto." Bij Aldi viel Jan iets op: "Ik zag er Aldi's die echt verzorgd waren, op nog een hoger niveau dan bij ons in België. Bij Lidl daarentegen was er eigenlijk geen verschil met de Belgische formule."
Mer aandacht voor gezond
Daarnaast kwam Prinsen ook voor verrassingen te staan. "Ik heb er enkele knappe winkels gezien die ik nog niet kende zoals de Edeka Zurheide. Dit is echt een winkel op hoog niveau. Deze winkel deed me zelfs denken aan ROB in Woluwe. Deze formule is duidelijk een tegenreactie op de Hard-discounter.
Blijkbaar zoeken bepaalde Duitsers ook naar het betere. Daarnaast stelde ik ook vast dat er in Duitsland meer aandacht is voor gezonde voeding dan bij ons."
"Bio groenten en fruit zijn sterk aanwezig in Duitsland, meer dan in België. Ook de aandacht voor het lokale product staat daarnaast al verder dan bij ons." In België kennen we Bioplanet en Origino, maar in Duitsland bezocht ik een bio-winkel van REWE, zeer knap werk."
Klik hier voor de fotoreportage
Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
belgian.fresh.food.institute@gmail.com
www.belgianfreshfoodinstitute.be