Aspergeteelt in meteorieten voor teelt in de ruimte

Als we in de toekomst ruimtekolonies zullen hebben, moeten we ook kunnen eten. Het transporteren van voeding vanaf de aarde is niet realistisch, noch het meebrengen van zakken potgrond. Foto's van asteroïden, meteoren en andere planeten in ons zonnestelsel lijken troosteloos, maar in feite bevatten sommigen veel van de voedingsstoffen die nodig zijn om planten te kweken.

"Mensen hebben het over terraforming, maar wat ik probeer te doen, is concreet bewijs leveren dat het mogelijk is in buitenaardse materialen te telen", vertelde Michael Mautner, een onderzoeker van Virginia Commonwealth University, 's werelds enige 'astro-ecoloog'. "Wat ik ontdekt heb, is dat een reeks micro-organismen—bacteriën, schimmels en zelfs asperges en aardappelen— kan overleven met de voedingsstoffen die in buitenaardse materialen zitten."

Asteroïden en meteorieten bevatten vaak fosfaat, nitraten en zelfs water, wat planten kan voeden. Mautner denkt dat het niet onmogelijk is om bepaalde planten direct op andere planeten te kweken in een soort beschermde omgeving. Hij gooit niet zomaar aspergezaden op een meteoriet, maar vermaalt de rots tot een materiaal dat vergelijkbaar is met aarde. Zijn plan is om uiteindelijk verschillende planten en buitenaardse materialen te ontdekken voor de teelt en om deze te beoordelen in een cijfersysteem, een soort interplanetaire telersalmanak.

Mautner voert deze experimenten uit op aarde en zijn resultaten moeten met een flinke korrel zout genomen worden — hij neemt het gebrek aan zuurstof op andere planeten en de verschillende zwaartekrachtomstandigheden niet mee in zijn onderzoek. "De omstandigheden buiten de aarde zijn vermoedelijk anaerobe, maar als we dingen kunnen vinden die kunnen groeien in buitenaardse materialen onder de omstandigheden van de aarde, kunnen we misschien beginnen deze materialen in kunstmatige, zuurstof bevattende omgevingen te gebruiken."

De onderzoeker zegt dat wij tijdens ons leven in staat zouden zijn mini-ecosystemen te creëren: "Misschien een mix van tolerantere organismen en extremofielen die zich aan verschillende condities kunnen aanpassen. Laad ze in raketten en schiet ze naar de veelbelovende planeten! Als we deze planten en microben kunnen controleren, kunnen we leven op andere planeten verzekeren voor miljoenen of miljarden jaren", besluit Mautner.

Source: motherboard.vice.com