Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologisch landbouw Vlaanderen in 2013 verder gegroeid

Vlaanderen telde vorig jaar 319 gecertificeerde biologische bedrijven, een toename van 7% in vergelijking tot 2012. De bedrijven hadden samen een oppervlakte van 5.065 hectare, een toename van 2,5%. Van het totaal areaal was er 771 hectare in omschakeling. De totale bestedingen aan biologische producten in België groeiden in 2013 met 8% tot 403 miljoen euro. Dit blijkt uit het jaarrapport biolandbouw 2013 van de Vlaamse Overheid.

Het biologisch areaal in Vlaanderen bestaat voor de helft uit grasland en natuurareaal, voor 17% uit bodembedekkers, voor 15% uit akkerbouwgewassen, voor 10% uit aardappelen, groenten en kruiden en 8% wordt aangewend voor de productie van fruit. Het aandeel van de oppervlakte bio in de totale Vlaamse landbouwoppervlakte bedraagt 0,8%.

Consument loopt nog steeds warm voor bio

De totale bestedingen aan biologische producten in België groeiden in 2013 met 8% tot 403 miljoen euro. Voor de totale bio-markt (voeding + niet-voeding) bedroeg het marktaandeel vorig jaar 1,6%. Ruim 88% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar een bioproduct. De bestedingen aan biologische versproducten groeiden in 2013 in Vlaanderen met 14% tot 140 miljoen euro. Over de periode 2008-2013 bedraagt deze groei twee derde.

De kopers van bio-groenten zijn veruit de belangrijkste : 60% van de Belgische gezinnen koopt wel eens biologische groenten. Naar product bekeken hebben de biologische vleesvervangers het grootste marktaandeel (23%) en de bio-vleeswaren het kleinste marktaandeel (0,7%).

De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste distributiekanaal voor biologische voeding: 44% van de totale bio-bestedingen worden via supermarkten gerealiseerd. De buurtsupermarkten en hard discount zijn in opmars, met respectievelijk aandelen van 13,5% en 2,7% in de totale bestedingen aan bioproducten.

Strategisch Plan Biologische Landbouw

De biosector staat in volle bloei. Dit is mede het resultaat van volgehouden inspanningen van de overheid én alle stakeholders. Een jaar geleden, op 7 februari 2013, werd het tweede Strategisch Plan Biologische Landbouw voorgesteld. Dit plan loopt van 2013 tot 2017. Daarmee wordt verdergegaan op het elan van het eerste plan dat liep tussen 2008 en 2012. In het nieuwe plan is er nog meer aandacht voor de ketenwerking: naast de partners BioForum Vlaanderen, Boerenbond, Algemeen Boerensyndicaat en VLAM, wordt sinds 2013 samengewerkt met twee nieuwe partners: Fevia Vlaanderen en Comeos Vlaanderen.

In 2013 gaf de Vlaamse Overheid 3,57 miljoen euro uit voor de biosector. 38% van de overheidsuitgaven gingen rechtstreeks naar de producent, 25% ging naar onderzoek en kennisontwikkeling, 21% ging naar keten- en marktontwikkeling, en de overige 16% omvat voornamelijk de promotie van biologische producten vanuit VLAM.

Zie voor meer informatie het rapport De biologische landbouw in Vlaanderen: stand van zaken 2013 op de site van de Vlaamse Overheid


Bron: Vlaamse Overheid
Publicatiedatum: