Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlandse productie raakt Spaanse seizoen

Spanje: komkommerprijzen 20% lager dan vorig seizoen

Vorig seizoen exporteerde de Spaanse Alhóndiga La Unión 69 miljoen kilo komkommers. "Nu zitten we op 52 miljoen kilo. Dat is hetzelfde als vorig jaar rond deze tijd en we verwachten net als vorig jaar de 69 miljoen kilo te halen. Er zijn geen problemen in de aanvoer", vertelt manager Jesús Barranco.

Ondanks de gelijke productie ligt ook de komkommerprijs in Almeria dit seizoen 20% lager. "Dat heeft niets te maken met de stabilisatie van de verkoopvolumes", aldus Barranco. "In Nederland wordt er eerder geoogst dankzij het goede weer. Dat heeft ons geraakt en de prijzen verlaagd", verklaart de manager.



Deze week daalde de komkommerprijs tot 0,21 euro per kilo en dat na een dip in de aanvoer. Vooral de Almeriaanse komkommer is getroffen door de lagen prijzen. Het Spaanse seizoen loopt op een einde en de markt stapt over naar Nederlands, Belgisch of Duits product.

De Franse komkommers zijn duurder geworden: naar 0,30 euro per kilo. Dit na een tergloop in de aanvoer. De markt voor de minikomkommers is stabiel, zowel in prijs als in aanvoer.

 Hij is ervan overtuigd dat Spanje in de logistiek moet investeren om te kunnen concurreren met onder andere Nederland. "De kosten van luchtvracht zijn hoog en de maritieme lijnen naar Rotterdam zijn goedkoper dan Spaanse."

Alhóndiga la Unión blijft heel Europa beleveren, maar wil ook de stap naar het Midden-Oosten maken. "We blijven in Europa groeien doordat de ketens waar we mee werken ook uitbreiden", verklaart Barranco. "Nu proberen we ook in Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten voet aan de grond te krijgen. Het zijn moeilijke markten door de logistiek en de grote bevolking."

Voor meer informatie:
Jesús Barranco
Alhóndiga La Unión
Polig. Ind. La Redonda s/n El Ejido (Almeria-Spain)
T: +34 950580800
marketing@alhondigalaunion.es
www.alhodigalaunion.es

Publicatiedatum: