Pilot oneerlijke handelspraktijken: na 7 maanden 0 klachten
Bedrijven, die meedoen aan de pilot, geven aan eerlijke handelspraktijken belangrijk te vinden en na te leven. De pilot moet vervolgens eenieder, ook kleine telers, de mogelijkheid geven anoniem machtsmisbruik aan te kaarten. Enerzijds is (gefragmenteerde) afzet een zaak van een sector zelf, vindt Dijksma, maar aan oneerlijke handelspraktijken wil ook de overheid een einde maken. Het is lastig hier grip op te krijgen omdat telers zwijgen uit angst voor omzetverlies. "Voor jou tien anderen", schertste Kamerlid Bart de Liefde, die vragen stelde over dit onderwerp.
Echter, ook bijna zeven maanden nadat de pilot van start ging, zijn er nog geen klachten, meldingen of zaken aangekaart. Wel is er gepraat over prijseisen van supermarkten, naar aanleiding van kortingseisen achteraf. De proef duurt tot september 2014. De deelnemers zijn LTO Nederland, CBL (supermarkten) en FNLI (levensmiddelenindustrie).
De aandacht voor de pilot in de sector wordt nu verbreed. Ook komt er nieuw onderzoek naar margeverdeling in de keten. Dit heeft de ACM recentelijk toegezegd. "Groente is daar zeker onderwerp van. Wie verdient het en waar blijft het geld hangen?", verduidelijkt Dijksma. Ook de prijsontwikkeling