Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Stijger oogst eerste tomaten

Specialties trostomaten voor speciaalzaak en retail

Tholen - De gele, rode en oranje trostomaten van Kees Stijger liggen zowel bij speciaalzaken als bij de retail. "Het draait om de 1-op-1-relatie met de afnemer", vertelt de teler uit Honselersdijk. "Niet alleen maar 5-kilodozen vullen, maar gezamenlijk kijken wat je doet en wat je kunt wegzetten."

Gisteren is Kees Stijger uit Honselersdijk begonnen met de nieuwe oogst van 2014. Op 2,5 hectare teelt hij gele, oranje en rode trostomaten. "Er komt een goede productie aan", verwacht Stijger. "De kas is lekker groen en het gewas hangt er mooi bij." Stijger is iets later op de markt dan vorig jaar. Na de eerste twee weken van januari werd het weer langzaam iets donkerder. "Daar hebben we wat last van."

Sinds 1996 is Stijger actief in de teelt van de specialties. "In die tijd konden we kiezen: of bulk gaan telen, of ons onderscheiden. Voor dat laatste is markt, dachten we, dus daar zijn we ingestapt." Bijna twintig jaar later is de concurrentie flink toegenomen. "Geen enkel probleem", vindt de teler. "Laat het maar groeien." Zijn verwachtingen voor het komende seizoen zijn positief. "De markt is iets gestabiliseerd en de vraag naar gezonder, schoner product blijft toenemen. Ook de economie ziet er iets beter uit. En mensen moeten nou eenmaal eten."



Speciaalzaken en retail
De producten van Stijger liggen via Harvest House bij speciaalzaken, maar ook bij Jumbo en een aantal C1000-winkels. Zelf betrokken zijn bij de rest van de keten is volgens Stijger daarbij van groot belang. "Afzet, continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid", vindt Stijger. "Dat zijn de woorden waar je mee kan scoren als teler, maar het hoort er tegenwoordig ook allemaal bij. Het draait om de 1-op-1-relatie met de afnemer: gezamenlijk kijken hoe en wat je doet en wat je kunt wegzetten. Niet alleen vijfkilodozen vullen, maar een compleet servicepakket leveren."

Dit jaar heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om nog een Nederlandse retailer als afnemer te binden. "Met leveren aan speciaalzaken kun je misschien een meerprijs halen, maar het is beperkt in afzet", verklaart Stijger de keuze voor zowel retail als speciaalzaken. Bovendien is er volgens hem ook binnen retail nog veel verschil. "Kijk naar de Jumbo Foodmarkt in Breda. Dat is een totaal andere winkel dan die je in Rotterdam aantreft. Dus alleen in speciaalzaken liggen? Dan kies ik ook voor de Foodmarkt in Breda. Graag zelfs."

Voor meer informatie:
Harvest House
Honderdland 415
2676 LV Maasdijk
Tel: 0174 519 200
www.harvesthouse.nl