Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Michel Driessens: "Wij werken rechtstreeks met telers uit China en India"

InnovaFood levert gedroogde groenten, kruiden en natuurlijke kleurstoffen

Tholen - In het jaar 2000 werd InnovaFood opgericht door Michel Driessens. Het bedrijf is gespecialiseerd in de import, opslag en distributie van gedroogde groenten, kruiden, specerijen en natuurlijke kleurstoffen. In eerste instantie leverde InnovaFood alleen gedroogde uien in samenwerking met een Egyptische leverancier. Dit is nu nog steeds het belangrijkste product. De jaarlijkse omzetgroei van InnovaFood ligt tussen de 10 en 20% en vorig jaar bedroeg de omzet 13,2 miljoen euro.

"Consumenten willen kleur"
Michel Driessens staat volledig achter zijn producten. "Ik vond gezondheid en natuurproducten altijd al boeiend. Het is essentieel om daarin te geloven. Zo kun je klanten ook overtuigen. Naast uien is gedroogde knoflook een belangrijk product. Deze komt met name uit China. Die hebben 's werelds grootste aandeel in knoflook. Ook importeren wij heel veel andere gedroogde groenten en kruiden zoals paprika, prei, wortel, sjalotten en bieslook. Deze producten worden veel gebruikt in sauzen en soepen. Er komen regelmatig nieuwe producten bij in ons assortiment, zoals onlangs de natuurlijke kleurstoffen waaronder paprika-extracten. Dit wordt gebruikt om kleur aan producten te geven. De consument wil kleuren en die krijgen ze ook."



China en India
De belangrijkste importlanden zijn China en India. "Hier komt ongeveer 70% van onze producten vandaan. Om risico's te spreiden en rekening houdend met misoogsten, hebben we leveranciers in diverse regio's." Het vinden van de juiste leveranciers was een ware zoektocht. "De juiste telers vinden die een veilig product produceren, is soms een frustrerend karwei. In brochures kunnen ze nog wel een mooi beeld voorschotelen, maar in het echt komen ze soms heel anders over. Contracten stellen niet bij alle bedrijven iets voor. Certificaten zijn in China zelfs te koop. Ook daar moesten we achter komen! We hebben nu gelukkig veel vaste leveranciers, waar we een hechte band mee hebben opgebouwd. Het vertrouwen moet van twee kanten komen en transparantie is heel belangrijk. Dat vind ik ook naar mijn klanten toe, dus die neem ik af en toe eens mee naar het de productielanden. We werken alleen rechtstreeks met producenten en tracken tot op het veld. Alles is te traceren, traceability is essentieel voor ons. We vinden het van groot belang dat alle producten aan de voedselveiligheidseisen voldoen. Dus de controles zijn streng. Ook in ons magazijn worden nog controles uitgevoerd en externe labo's worden ingeschakeld."



Maatschappelijk verantwoord
Michel vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen een zeer belangrijk punt. "Onze belangrijkste Indische leverancier hecht daar ook veel waarde aan. Zij werden recent als modelbedrijf gebruikt op het wereldeconomische forum in Davos. Ze scoren enorm hoog op maatschappelijk ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf is heel actief voor lokale gemeenschappen en ze verwekken hun eigen natuurlijke energie. Van de energie die ze gebruiken produceren ze 60% zelf door middel van een zonnepanelenpark en eigen biogascentrale. Ik geloof heel sterk in dat soort projecten. Op kort termijn kost dat heel veel geld, maar lang termijn rekenen merk je dat dit veel oplevert. Ook InnovaFood heeft zelf gekozen voor zonnepanelen op zijn dak. Iedereen moet zijn (soms klein) steentje bijdragen.

Afnemers
"We importeren de producten en slaan ze hier op. Daarna worden ze gedistribueerd naar verschillende klanten. De belangrijkste afnemer is Nederland en daarna komen Belgiƫ, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. We bedienen eigenlijk heel Europa, maar door de economische crisis zijn we minder gefocust op Zuid-Europa. Vaak vindt men daar de kwaliteit dan prima, maar hebben het geld er niet voor over. We zien ook kansen in nieuwe markten. Vorig jaar zijn we begonnen met Scandinaviƫ en Oostenrijk. Dat loopt en we zien er nog veel potentieel in."



Prijsschommelingen

Volgens Michel zijn er zeker prijsschommelingen, ook in gedroogde groenten en kruiden. "Er zijn ook wel eens misoogsten en daarnaast hebben politieke situaties invloed op de prijs. Toch proberen we met telers langetermijnafspraken te maken. Dat doen we met uien en knoflook al langer, vooral bij de grotere producten is zoiets mogelijk. We kunnen dan een minimale prijs garanderen aan telers en houden ons aan onze afspraken, al zijn er schommelingen in de markt. Zo blijven relaties in stand."

Voor meer informatie:
Michel Driessens
InnovaFood
Industrie Zone Westpoort II
Westpoort 64
2070 Zwijndrecht - Belgiƫ
tel.: 00 32 (0)3 227 49 94
fax.: 00 32 (0)3 227 49 95
info@innovafood.be
www.innovafood.be