Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag openingsavond It's the food, my friend!

"Erik Does: "EkoPlaza hoeft het niet te hebben van marge op groente en fruit"

"Als mensen of dieren veel stress ervaren, krijgen ze een hang naar zoet en vet eten. Dat zie je terug in dierentuinen en in de wijken van grote steden." Op dinsdag 4 maart ging de vijfde debatreeks over de toekomst van landbouw en voeding prikkelend van start in de Rode Hoed in Amsterdam. De lustrumeditie begon met een gesproken 'feestelijke' column door Dick Veerman, waarna Jaap Seidell en Erik Does aan het woord kwamen over de tweedeling die in de maatschappij rond voedsel aan het ontstaan is. In Amsterdam is het verschil in levensverwachting tussen 'goede' en 'mindere' wijken al opgelopen tot tien jaar. Wetenschapper Seidell predikte hierbij een 'Sarphatische' oplossing, terwijl Erik Does vooral zijn EkoPlaza-keten in het licht zette.


Foto: Daria Mnych.

Erik Does: "Wij hoeven het niet te hebben van de marge op groente en fruit"

Tegenover de wetenschapper Jaap Seidell stond de bedrijfsman: Erik Does, algemeen directeur van EkoPlaza en groothandel Udea. Hij noemde de kloof tussen arm en rijk eerder een kloof tussen mensen die minder kennis hebben - en daarmee gevoeliger zijn voor de miljarden die uitgegeven worden aan reclame voor junkfood - en mensen die meer kennis hebben en daardoor betere keuzes kunnen maken.

Erik kreeg flink wat kritische vragen uit het publiek te verwerken. Waarom zet hij niet meer in op regionaal voedsel? En waarom stunt EkoPlaza met de prijzen van een product als quinoa, dat inmiddels zo schaars is dat het voor mensen in Bolivia niet meer te betalen is? Does verweerde zich door te wijzen op de bedrijfsrealiteit. Consumenten willen nu eenmaal ook ananassen en quinoa eten, liefst betaalbaar. "Wij hebben de heilige graal niet in handen, maar we proberen wel in de goede richting te bewegen."


Foto: Daria Mnych.

Hij vertelde ook dat groente en fruit bij EkoPlaza altijd prominent voor in de winkel ligt, ofschoon het niet de meest lucratieve productgroep is. Dat is opmerkelijk, merkte bezoeker en worstenmaker Samuel Levie na afloop op, want gangbare supermarkten drijven juist op kruissubsidie: ze leggen flinke marges op groente en fruit, en gebruiken dit geld om frisdrank en andere obesitas-bevorderende producten van A-merken onder de prijs te kunnen verkopen. Terwijl je het eigenlijk andersom zou moeten doen, als je het goed voor hebt met je klanten. Desgevraagd beaamt Does dat EkoPlaza inderdaad een ander verdienmodel heeft dan de reguliere supermarkten: "Onze marge op groente en fruit is kleiner. Ik hoef dan ook geen internationale A-merken te verkopen met een negatieve marge."

Does stelde ook dat Udea als groothandel op een duurzame manier relaties onderhoudt met de leveranciers, de telers. "Wij bestellen niet vandaag voor morgen. Onze telers hebben duidelijkheid vooraf. We gaan met ze om de tafel."

De volle zaal werd zoals in de voorgaande jaren weer in bedwang gehouden door moderator Felix Rottenberg, deze keer op milde wijze. Bij zijn gebruikelijke rondvraag aan het begin van de avond bleken geïnteresseerde burgers in de zaal in de meerderheid te zijn, gevolgd door studenten en wetenschappers, mensen uit de handel en consultants. Boeren, koks en en NGO's waren ook schaars aanwezig.

Klik hier om het gehele verslag van de openingsavond te lezen.
Publicatiedatum: