Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rijk Zwaan wil veredeling onder aandacht brengen bij nieuwe generaties

"Je hele leven werken aan een paar rassen geeft een enorme kick"

In het Westland bevindt zich een groeiende kennisintensieve veredelingsindustrie. Een industrie die heel betekenisvol is voor de maatschappij, maar die nog relatief onbekend is bij de nieuwe generatie. Rijk Zwaan is één van de sterk groeiende veredelingsbedrijven in de foodsector die samen met andere groente- en fruitbedrijven de sector meer onder de aandacht wil brengen bij deze nieuwe generatie. Met het initiatief Markt Match worden studenten twee dagen lang uitgedaagd om innovatieve ideeën te bedenken voor uitdagingen in de groente- en fruitsector. Maarten van der Leeden, Account Manager, en Anneke van de Kamp, Hoofd Communicatie & Public Affairs, vertellen over Rijk Zwaan als groenteveredelaar en werkgever.

Welke oplossingen zien studenten voor toekomstige groentenconsumptie?
Om bij leerlingen zichtbaar te zijn, geeft Rijk Zwaan onder andere gastcolleges op verschillende scholen, worden stageopdrachten aangeboden en rondleidingen gehouden aan middelbare scholieren die voor hun studiekeuze staan. "Veel jongeren weten niet wat een veredelingsbedrijf inhoudt en welke functies er zijn. Ze denken vaak niet na over wat er bij het produceren van groente komt kijken. Ook kijken mensen uit de stad vaak anders tegen groente aan dan de mensen uit de sector. Dat merken we al bij een aantal medewerkers dat uit Rotterdam komt", licht Van de Kamp toe.

Door deelname aan Markt Match, zoekt Rijk Zwaan de verbinding met studenten en de stad. Tijdens dit tweedaags event op 4 en 5 oktober worden 200 studenten uitgedaagd om creatieve ideeën te bedenken voor de groente- en fruitsector. "We zijn erg benieuwd naar de innovatieve ideeën. Studenten hebben een andere invalshoek door hun vrije manier van denken. Welke oplossing zien studenten bijvoorbeeld voor toekomstige groenteconsumptie door het veranderende eet- en koopgedrag?" vraagt Van der Leeden zich af.

Steeds meer verbinding tussen het Westland en Rotterdam

Volgens Anneke van de Kamp was er een aantal jaar geleden nauwelijks nog verbinding tussen het Westland en Rotterdam. "Door het ontstaan van het Rotterdam Food Cluster zijn er veel mensen uit Rotterdam naar het Westland gekomen en andersom. Ook zijn er verbindingen gelegd tussen verschillende gemeenten. Dit biedt vele voordelen voor de foodsector, maar ook andere sectoren profiteren hiervan. Zo wisselt onze onderzoeksafdeling kennis uit met medische onderzoekers van het Erasmus MC. We kijken bijvoorbeeld hoe gezonde voeding kan helpen bij het voorkomen van ziektes. Bij food denkt men vaak aan hoe het in de winkel ligt, niet aan hoe het gemaakt wordt. Wat veel mensen niet weten is dat meloenen bij Rijk Zwaan worden veredeld, de zaden vervolgens verkocht worden in Zuid-Amerika en weer als meloenen terugkeren in de Rotterdamse haven. Dit zorgt ook weer voor werkgelegenheid in Rotterdam', aldus Van de Kamp. Van der Leeden vervolgt: "Primair richten we ons op de telers, maar ook werken we steeds meer samen met retailers en foodservices bedrijven omdat zij een belangrijke schakel in de keten zijn geworden. Met alle ketenpartijen volgen we de trends en bepalen we gezamenlijk het aanbod."
 

In 1924 opende Rijk Zwaan de eerste zadenwinkel op de Zwaanshals in Rotterdam.

Rijk Zwaan beste werkgever 2017/2018
Anneke van de Kamp vertelt met trots dat Rijk Zwaan vorig jaar is gekozen tot beste werkgever van Nederland in de categorie Productie & Industrie. "Als je bij ons in dienst komt, krijg je lifetime employment. Het verloop is slechts 1%, omdat we eerst goed kijken of iemand bij ons past. Veel vakgebieden zijn bedrijfsspecifiek, waardoor het jaren duurt voordat je er goed in wordt. Als je bijvoorbeeld in de veredeling werkt en een nieuwe aubergine maakt, kan dat tussen de 6 en 16 jaar duren. Je moet dus wel een beetje geduld hebben. Sommige medewerkers werken hun hele leven aan een paar rassen. Dit geeft een enorme kick. Het is ook mogelijk om je in de breedte te ontwikkelen en er liggen voldoende internationale kansen", aldus Van de Kamp. Van de Kamp spreekt van een Rotterdamse mentaliteit en Van der Leeden beaamt dit: "Je mag zelf je weg kiezen. Eigenlijk zijn we allemaal ondernemers en bepalen we onze eigen resultaten."

Komende 5 jaar ruim 1.000 nieuwe collega's gezocht

Doordat de wereldbevolking groeit, neemt de behoefte aan groente toe. Hierdoor blijft Rijk Zwaan groeien. Er staan continu zo'n 80 vacatures open. De komende 5 jaar zoekt Rijk Zwaan ruim 1.000 nieuwe collega's op verschillende gebieden, voornamelijk onderzoek en ICT. Daarnaast worden veel young professional programma's en stages aangeboden. Zo'n 40 procent van de stagiaires blijft uiteindelijk bij Rijk Zwaan werken.

Wereldwijde groente community
De razendsnelle ontwikkelingen van biotechnologie en ICT leiden tot andere manieren van verkoop en communicatie. "We ontwikkelen digitale services om netwerken op te zetten en kennis wereldwijd te delen. Zo hebben we bijvoorbeeld het community platform Love My Salad opgezet, waarmee we mensen over de hele wereld inspireren om meer groente te eten."

Van probleem tot nieuwe soorten groenten
Rijk Zwaan is van nature een duurzaam bedrijf omdat er continu nieuwe rassen worden ontwikkeld die groeien met zo min mogelijk gebruik van water en gewasbeschermingsmiddelen. De markt vraagt ook steeds meer naar gezonde producten die minder impact hebben op het milieu. Voor de groeiende biologische markt worden zelfs andere rassen veredeld. De medewerkers zien het als een uitdaging om problemen rondom voedselproductie op te lossen. "Zo zijn we bijvoorbeeld op zoek naar een machinaal oogstbare augurk vanwege de arbeidsproblemen. Iedereen vindt het leuk om daarover na te denken", vertelt Van de Kamp. Maarten van der Leeden: "We hebben een slasoort veredeld die minder snel bruin wordt na versnijden en dus langer houdbaar is. Hierdoor wordt er minder voedsel verspild door de supermarkten. De sla wordt net zo lang gekruist totdat de perfecte sla gevonden wordt. Uiteindelijk heeft het 4 jaar geduurd om een slasoort te maken die aan alle eisen voldoet, zoals ziekteresistentie, een goede smaak en haalbare productie. Je voegt een eigenschap toe op de tientallen eigenschappen die je al nodig hebt. Het is echt een soort Olympische Spelen."

 
 
Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com

 

Publicatiedatum: