Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colruyt Group kiest voor Nutri-Score

Colruyt Group lanceert dit najaar Nutri-Score: een voedingslabel dat de nutritionele kwaliteit van producten vertaalt in een duidelijke én wetenschappelijk gevalideerde letter- en kleurencode. Dit is voor Colruyt Group een volgende stap om klanten verder toe te laten op een heel eenvoudige manier bewuste voedingskeuzes te maken. Bedoeling is om vanaf eind september een eerste tiental Boni Selection-producten met een geïntegreerde Nutri-Score op de verpakking te introduceren. Met de SmartWithFood-app van de groep zal het bovendien mogelijk zijn om al vanaf midden september de Nutri-Scores te raadplegen en te vergelijken voor producten bij de winkelformules van Colruyt Group. Een unicum, want klanten hoeven dan niet te wachten op de verpakkingen in de winkel.
 
De klant in de lead: het resultaat van transparante productinformatie
Door een overvloed aan informatie en producten is het niet altijd vanzelfsprekend voor klanten om evenwichtige voedingskeuzes te maken. Colruyt Group wil als retailer haar maatschappelijke rol verder oppakken met heel concrete inspanningen tot het verbeteren van het welzijn van de klant, en het hem/haar tegelijkertijd ook zo makkelijk mogelijk maken. Zo past de retailgroep sinds 2014 systematisch, categorie per categorie, de nutritionele samenstelling van de eigen merken aan. Waar mogelijk, worden de hoeveelheid zout (-140 ton in 2016/17), suiker (-132 ton) en/of vetten (-106 ton) in die producten verminderd.
 
Omdat de producten ook smaakvol moeten blijven, betrekt de groep haar klanten in verschillende smaak- en gebruikstesten, een jaarlijkse investering van 2,5 miljoen euro. Met deze unieke vorm van co-creatie zet Colruyt Group verder in op de betrokkenheid en transparantie voor de consumenten.
 
Vandaag komt daar in die context de expliciete keuze voor de Nutri-Score labeling bij. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Colruyt Group Fine Food geeft aan: "De klant goed én transparant blijven informeren – en dat vooral op een eenvoudige manier doen - is hier voor ons een belangrijke factor. We zien dit als een proces dat je stap voor stap moet aanpakken, en dat is precies waar we aan werken als Colruyt Group, op vlak van dierenwelzijn, samenleving, milieu én gezondheid. Een implementatie van Nutri-Score past perfect in die ambitie en laat ons toe om nu echt op productniveau te kunnen communiceren met onze klanten. Zo kunnen zij zélf heel bewust kiezen op basis van een wetenschappelijk onderbouwde score."
 
SmartWithFood geeft als eerste een volledig overzicht van de Nutri-Scores
In 2015 bouwde een dochteronderneming van Colruyt Group, SmartWithFood, een digitale brug tussen het voedingsprofiel van de consument en het voedingsproduct met de lancering van de SmartWithFood-app. Die laat gebruikers via een scan van de barcode op de verpakking toe om te achterhalen wat de samenstelling van een voedingsproduct is – tot de aanwezigheid van allergenen toe.
 
Met de keuze voor Nutri-Score werd er dan ook voor gezorgd dat dit de allereerste tool wordt waarmee consumenten al vanaf midden september de Nutri-Score zullen kunnen zien van hun ingescande product. Ignace De Nollin, Business Manager SmartWithFood: "Door de SmartWithFood-app heeft de klant van álle Colruyt Group-winkelformules een volledig transparant zicht op de Nutri-Score van zijn favoriete producten, zonder op de aangepaste verpakkingen te moeten wachten. Bovendien kan de gebruiker via de app ook alternatieven opvragen van het ingescande product met een verbeterde Nutri-Score."
 
Uitrol Boni Selection-verpakkingen rond tegen 2020
De Nutri-Score moet uitgroeien tot een verantwoorde keuzewijzer met autoriteit. Het is een wetenschappelijk onderbouwde score waar consumenten blind op kunnen vertrouwen. De positie van het label moet deze versterken: de Nutri-Score aanduiding zal altijd vooraan op de verpakking staan wat ervoor zorgt dat de consument het altijd makkelijk kan terugvinden en interpreteren.
 
Het eerste Boni Selection-product van de groep met Nutri-Score labeling geïntegreerd op de verpakking is voorzien vanaf eind september, en dit specifiek bij Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet, gevolgd door OKay, Collect&Go en Spar Colruyt Group. De komende maanden wordt er ook aan gewerkt om de producten op de website colruyt.be en in de MyColruyt-app van de Nutri-Score te voorzien.
 
De volledige roll-out op de verpakking van de Boni Selection producten zou moeten afgerond zijn tegen midden 2020. "We willen evolueren aan een tempo van een honderdtal producten per maand," aldus Stefan Goethaert.
Publicatiedatum: