Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aziatische koolsoort paksoi is nog altijd aan opmars bezig

Tholen - Chinese groenten, met voorop Chinese kool en paksoi als goede tweede, hebben vaste grond gevonden in Noordwest Europa. Het zijn koolsoorten waarvan de echte koolsmaak grotendeels ontbreekt. Ze zijn inmiddels in veel groentenschappen te vinden, zowel in die van de retail als die van gespecialiseerde toko's. Deze Aziatische kolen kennen veel varianten, paksoi kent meer variatie dan Chinese kool. Het areaal aan Chinese kool (vollegrondsteelt) in Nederland laat een dalende trend zien (290 ha in 2016; 206 in 2017) terwijl het areaal aan paksoi (kasteelt) uitbreidt. Roger Swart van teelt en handelsbedrijf Mitrofresh dat onder ander paksoi en andere soorten teelt, verwacht ook komend jaar 10 tot 20 % uitbreiding.
 
Paksoi, Shanghai paksoi en op de meest rechtse foto Oriental Greens, het premium merk voor oriëntaalse bladgroenten van Mitrofresh
 
Immigranten uit Azië hebben de groente in Nederland geïntroduceerd. Roger: "De eerste echte kennismaking voor veel Nederlanders was na de jaren vijftig. Toen kwamen er veel Aziatische migranten naar Nederland. Veel chinezen teelden Aziatische groenten zelf in kleine volkstuinen. In de jaren 80 openden ze toko's, eerst vooral in Amsterdam, die deze groenten prominent aanboden. De toko's breidden zich langzamerhand uit door Nederland en Europa en zo werd paksoi ook door de reguliere retailers ontdekt. Een aantal Nederlandse telers van slasoorten zijn toen overgestapt naar het telen van paksoi en Aziatische slasoorten. Zij telen paksoi nu vakkundig en op grote schaal."

Oneindige variatie

Mitrofresh heeft paksoi is jaarrond beschikbaar. De vraag is jaarrond goed en vrij stabiel, het is geen typische zomer- of wintergroente. "Paksoi is een mainstream product in zowel Nederland, Duitsland en ook wel in andere delen van Europa. We proberen de vraag zo goed mogelijk in te vullen. Onze paksoi ligt nu in zowel Nederlandse als Duitse supers, daar zijn we zeer tevreden over", vertelt Roger.
 
Paksoi is een niet sluitende bladkool met knapperige, witte stelen en nerven en grote donkergroene bladeren. Paksoi heeft geen typische koolsmaak, het smaakt eerder wat pittig. Er is ook een kleinere variant mini paksoi met kortere nerven en grotere groene bladeren. Mitrofresh heeft daarnaast nog andere nauwe verwanten van paksoi in het assortiment: Shanghai paksoi / Choi sam / Kai choi / Tong Ho / Am Choi / Po Choi / Ong Choi / Kai Lan. "Eigenlijk is het aanbod oneindig. We hebben ervoor gekozen de meer neutrale soorten op te nemen. Die zijn niet al te bitter maar zoeter van smaak, zodat het eigenlijk door iedereen gegeten en genuttigd kan worden. De vraag naar Aziatische bladgroenten is verschillend. Bij sommige producten zoals Shanghai paksoi en Choi sam is de vraag niet bij te houden. Maar bijvoorbeeld voor Po Choi en Tong Ho is er weinig interesse, dit omdat het "winterproducten" zijn. Deze soorten worden meer gegeten in Aziatische soepen."
 
Foto: Baby paksoi
 
Aziatische groenten worden voornamelijk gebruikt in wokgerechten en zijn makkelijk te verwerken. "Het is aansnijden, wassen en roerbakken. Maar de toepassing is heel veelzijdig, in salades, soepen of op de barbecue. Shanghai paksoi kropjes bijvoorbeeld, kun je doormidden snijden, marineren en vervolgens roosteren." Door het roerbakken blijft de smaak, de knapperigheid, kleur en vitamines behouden en past het goed in de huidige kooktrends.
 
Productontwikkeling
 
Mitrofresh teelt onder eigen beheer en heeft de hele keten in de hand. Roger: "We zijn vanaf het begin tot het eind betrokken en hebben de kwaliteitszorg goed ingericht. We zijn al jarenlang ook bij de productontwikkeling betrokken. Dit in samenwerking met een gerenommeerd Japens bedrijf, wat uiteindelijk geresulteerd heeft in zaden die speciaal voor Mitrofresh zijn ontwikkeld. Ieder jaar kunnen we weer een betere kwaliteit leveren en hebben de juiste rassen hebben weten te ontwikkelen voor de verschillende productielocaties in Nederland en in het winterseizoen in Spanje. Zo is het mogelijk om jaarrond paksoi te telen met voor ieder seizoen een specifieke variëteit. Daarnaast hebben we ook een hogere standaard ontwikkeld, die we vermarkten onder ons premium merk Oriental Greens. De kwaliteit van de groenten onder dit merk ligt boven de norm. Er wordt nog meer zorg aan besteed. De groentes die onder het label Oriental Greens geteeld en verhandeld worden zijn groener, knapperiger, hebben meer smaak en de producten blijven langer vers. Dit dankzij de productontwikkeling in Japan. Wij trachten zo meer beleving aan het product te geven voor de eindgebruiker, de producten blijven langer vers. We ervaren dat klanten daar behoefte aan hebben. Overigens kunnen we al onze producten custommade aanbieden, in doos, flowpack of schaal door middel van onze 4 verschillende inpaklijnen."
 
Het areaal paksoi van Mitrofresh omvat op dit moment ongeveer 50 hectare in Nederland. "In het zomerseizoen is de productiecapaciteit ongeveer 300 ton. De beschikbaarheid in de winter is minder, de groeicyclus vertraagt dan en gaat terug naar een cyclus van 2 maanden in plaats van 8 weken. Om aan de constante vraag te kunnen voldoen, vullen we de teelt in de winter aan met product uit Spanje. We hebben wekelijks product beschikbaar en kunnen daarmee goed in de vraag voorzien." De prijzen zijn goed en naar verwachting blijft dat zo. Mitrofresh ziet ruimte om jaarlijks 10 tot 20 procent te kunnen groeien. "De groei is heel organisch. We hebben het geluk dat deze groente zichzelf verkoopt, we hoeven daarvoor eigenlijk geen moeite te doen", aldus Roger.
 
Het artikel verscheen eerder in editie 7, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
 
Voor meer informatie:
Mitrofresh
 
Roger Swart

roger@mitrofresh.com