Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Superscanner analyseert AH-Jumbo

Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?

Ongeveer 6 op de 10 Nederlanders doen hun boodschappen bij AH of bij Jumbo. Het prijspeil bij deze twee giganten is dan ook een belangrijke graadmeter voor het prijsniveau van levensmiddelen. Superscanner heeft een analyse gemaakt van de prijsontwikkeling van A-merken en huismerken in het afgelopen jaar (Q3-2017 tm Q2-2018), gebaseerd op een pakket van 20.000 artikelen, waaronder AGF, bij AH en 12.000 bij Jumbo. Het prijsniveau is geïndexeerd op 100 vanaf week 27-2017.



Het volgende blijkt volgens de data van Superscanner:
- De inflatie op levensmiddelen is gemiddeld genomen erg laag: op A-merken ongeveer 1% en huismerken worden zelfs iets goedkoper.
- Jumbo is ten opzichte van een jaar geleden een stuk goedkoper geworden dan Albert Heijn: 0,8% op A–merken en zelfs 1,2% op huismerken. Gemiddeld heeft de 'gele olifant' de prijsafstand met de 'blauwe reus' dus met ongeveer 1% vergroot.

Vanwege de prijslijnen van Jumbo kan niet eenvoudig gezegd worden hoeveel Jumbo goedkoper is dan AH. Maar gemiddeld ligt dit zo rond de 5-6%. Neem je het grotere aantal en de diepere aanbiedingen van Albert Heijn mee, dan is het prijsverschil slechts een paar procent.

Voor meer informatie
Superscanner
Alwin van der Velden
Kennemerplein 6-14
2011 MJ Haarlem
info@superscanner.nl
Publicatiedatum: