Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Engelen, Coöperatie Hoogstraten:

"Na traag voorjaar valt onze 'Week van Hoogstraten' mooi samen met eerste grote piek in volumes"

Tholen - Coöperatie Hoogstraten zit inmiddels midden in haar 'Week van Hoogstraten'. Deze week is de campagne van de coöperatie 'Hoogstraten Dan is't Goe' met de actieweek van start gegaan en met de hogere temperaturen en aankomst van de grotere volumes lijkt het een mooi moment geweest voor de aftrap. "Het is een wat traag voorjaar geweest, waardoor we wat achterlopen in kilo's. Deze week verwachten we echter rond de 1,7 miljoen kilo te verwerken, wat een piek is die we dit jaar voor het eerst bereiken. Het valt mooi samen met de campagnestart", vertelt Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten.

Na een traag voorjaar lijkt het seizoen dan ook bij Coöperatie Hoogstraten nu echt van start te kunnen. "De producties trekken wat aan en de kwaliteit is zeker naar wens. Dat is dan weer het voordeel van iets minder weer. In de periode dat het namelijk minder was, werkten we vooral met glasteelten, waarbij regen niet zo schadelijk is voor het product. Daarentegen kunnen ze wel lang uitgroeien, waardoor de kwaliteit zeer goed is. Vanaf deze periode vervolgens dan weer de openluchtteelten erbij. Hierbij is het wel belangrijk dat het stopt met regenen, maar vooralsnog ziet het er ook naar uit dat dit zo is en kunnen we de voorspelde zonneschijn goed gebruiken. Al met al lijkt het dus perfect samen te vallen. Enige spelbreker kan zijn als het straks opeens 35 graden wordt, maar laten we daar maar niet vanuit gaan."

Goede exportmarkt
Hierbij geeft Jan ook aan dat er met prima prijzen voor de tijd van het jaar wordt gewerkt. "Het is natuurlijk altijd moeilijk in een gesprek als deze te spreken over de prijzen, omdat het tij in aardbeien heel snel kan keren. Toch kunnen we wel zeggen dat de prijsvorming overeind is gebleven. Internationaal gezien liep het vrij lastig om de volumes bij elkaar te krijgen voor verschillende landen, waardoor er een consistente sterke vraag is. Scandinavië is bijvoorbeeld goed aanwezig, maar ook de Franse vraag wordt steeds sterker doordat de lokale productie daar achteruit lijkt te gaan. Daarnaast is het VK ook nog actief, wat ook redelijk vreemd is, omdat deze veel eigen productie hebben. Zij zitten echter meer op doordragers en door het slechte weer aldaar zijn de volumes wat vertraagd."

"Deze goede vraag trekt zich ook door naar de binnenlandse markt", zo gaat Jan verder. "De vraag vanuit binnenlandse spelers is traditioneel gezien deze periode altijd wel sterk. De meeste retailers plannen acties en dan kan het snel gaan. Dit wordt bovendien nog versterkt door onze 'Week van Hoogstraten', waarmee we speciale punnets hebben ontworpen, radiospotjes lanceren, veel verschillende acties op sociale media organiseren en een soort roadshow hebben georganiseerd, waarbij een vending machine komt te staan in verschillende steden. Hiermee vallen dan leuke prijzen te winnen. Maandag was de eerste dag in Leuven en dat is zeer goed verlopen. Ondanks dat er sprake was van wat regen, was er een leuke opkomst. Een goede opmaat naar meer."

Week van Hoogstraten
Het zorgt ervoor dat er met een positief gevoel vooruit wordt gekeken. "Deze weken zijn er natuurlijk verschillende bijzondere dagen met Hemelvaartsdag en Moederdag. Dan verlies je wat verkoopdagen, maar heb je er wel weer extra consumptiemomenten bij. Bovendien is het een mooi moment voor de 'Week van Hoogstraten', want een aardbeitje voor Moederdag wordt altijd gewaardeerd. Door al deze factoren is er een sterke vraag, die we ook kunnen combineren met de grotere volumes die eraan komen. Het was misschien een trager voorjaar, maar we kijken uit naar de zomer. Er zijn iets meer doordragers in ons areaal. De grotere volumes hiervan komen wat later in het seizoen, wat de mogelijkheid geeft om wat kilo's in de zomer in te halen. Hierbij moet ik ook de complimenten geven aan onze groep telers, die dag in dag uit alles in de strijd gooien om prachtige aardbeien te leveren. We kunnen spreken van drukke of trage periodes, maar het harde werk en de flexibiliteit van de telers zorgt ervoor dat de klanten altijd terug blijven komen voor de Hoogstraten aardbeien. Misschien wordt het maar eens tijd om eens een 'Dag van de Teler' te organiseren', lacht Jan.

"Samen met die telers kunnen we er deze zomer dan ook weer vol tegenaan, want er staan mooie dingen aan te komen. We gaan gedurende de zomer door met verschillende acties in het kader van onze marketingcampagne, waarbij we ook sterker in gaan zetten op sociale media. Hier werken we samen met verschillende content creators en hebben we inmiddels een vaste werknemer aangenomen die zich fulltime met onze socials bezig zal houden. Bovendien verwachten we ook een boost vanuit de Olympische Spelen in Parijs. We zijn geen partner helaas, maar Frankrijk is voor ons een steeds groter wordende exportmarkt geworden, dus onze exporteurs staan al in de startblokken. We kijken ernaar uit."

Voor meer informatie:
Jan Engelen
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten, België
Tel.: +32 33 40 02 11
[email protected]
www.hoogstraten.eu