Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan van Genderen, Royal Berry:

“Het weer wordt steeds extremer, maar klanten verlangen vaker een perfect product”

Tholen - "Doordat we sinds februari weinig zon hebben gehad, is het weer een laat voorjaar aan het worden, waardoor de aardbeienproductie wat trager dan normaal en later dan gepland op gang is gekomen," zegt Jan van Genderen, eigenaar van Royal Berry dat zich richt op de teelt en de vermarkting van aardbeien. Wel ziet hij half april dat door de enkele dagen mooi weer en de start van de onbelichte teelt, de volumes toenemen. Daarbij merkt Jan op dat de vraag goed is en dat de prijzen stabiel zijn op een redelijk tot goed niveau.

Jan ziet dat klanten enthousiast zijn om met Nederlandse aardbeien te beginnen. "De retail is op zoek naar goede aardbeien van een betrouwbare kwaliteit. Spanje heeft daar momenteel moeite mee – de kwaliteit is niet optimaal en de volumes zijn niet groot – waardoor de motivatie om zo snel mogelijk over te stappen op Nederlands product groot is. Dat is positief voor de Hollandse teelt." Dat geldt overigens ook in het winterseizoen, geeft hij aan. "De vraag naar belichte aardbeien is best groot, om ook in de winter een kwalitatief hoogstaand product te kunnen leveren."

Lastige combinatie
Daarbij ziet de aardbeienteler dat, terwijl de weersomstandigheden, en daarmee de teeltomstandigheden, steeds extremer worden, de retail steeds vaker perfecte producten verlangt. Een lastige combinatie, stelt hij vast. "Het wordt een grotere uitdaging om die twee aspecten met elkaar te laten matchen, maar als je daarin kunt voorzien, ben je wel van waarde."

Het is de reden dat Royal Berry bewust heeft gekozen voor specialisatie in alleen aardbeien. "Daardoor en door onze schaalgrootte kunnen wij specialisten op bepaalde vakgebieden aantrekken, waardoor we op het hoogst mogelijke niveau kunnen werken. Waar zo'n tien jaar geleden veel teelttaken door één persoon werden uitgevoerd, hebben we nu meer werknemers die zich ieder richten op een smaller, maar dieper werkgebied met meer specialisatie."

Opschaling
De ontwikkeling past in de trend van consolidatie, waarvan Jan merkt dat die ook in de aardbeienteelt gaande is. "Eigenlijk kun je stellen dat die ontwikkeling in de aardbeien een jaar of tien achterloopt op de tomatenteelt. Op basis daarvan, verwacht ik dat in de aardbeiensector partijen steeds meer zullen samenwerken of fuseren. Er zal een enorme consolidatie in de markt optreden. Het aantal spelers zal afnemen en daarmee zal automatisch de schaalgrootte van de bedrijven toenemen."

Zelf heeft Royal Berry die opschaling al behoorlijk ver doorgevoerd, maar Jan geeft aan de ambitie te hebben om door te ontwikkelen op de ingeslagen weg. Hij ziet groeimogelijkheden door uitbreiding met aangesloten telers die voor Royal Berry willen produceren en mee willen in de door het bedrijf gekozen strategie. "Maar we verwachten ook het eigen areaal in de toekomst nog een stukje uit te breiden."


Jan met gezin bij de opening van een nieuwe kas vorig jaar voorjaar.

Tijdig schakelen
Overigens verwacht de aardbeienteler dat het totale Nederlandse aardbeienareaal redelijk stabiel zal blijven met een constant goede vraag. "In zijn algemeenheid groeit het areaal niet, omdat het rendement van de teelt onder druk staat van de enorme kostenstijgingen. Met name de loonkosten nemen toe, net als de kosten voor het plantmateriaal." Ook hierin ziet Jan een reden om te specialiseren. "Het benodigde kennisniveau het aantal kennisgebieden, neemt in de toekomst nog verder toe. Het is onmogelijk om alleen al die ballen in de lucht te houden. Daarvoor heb je een groot bedrijf nodig met veel specialisten die allemaal een aantal ballen in de lucht kunnen houden. Ik denk dat de aardbeienteelt zeker een mooie toekomst tegemoet kan gaan, als op tijd mee geschakeld wordt in deze ontwikkelingen."

Daarbij voorziet Jan dat er op teeltgebied vooral ruimte is voor overdekte teelten. "De vollegrondsaardbeienteelt wordt eigenlijk helemaal uitgefaseerd. Er wordt overgeschakeld op intensievere teelten: onder plastic en glas." Jan ziet dat deze ontwikkelingen gedreven wordt door aspecten als de moeizame invulling van arbeid en productkwaliteit en -zekerheid. "Om de vollegrondsteelt nog op een efficiënte manier geregeld te krijgen en om mensen te vinden die dat überhaupt nog willen doen, is een bijna onmogelijke taak. Ik geloof ook niet dat die teelt nog terugkeert," besluit Jan.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Royal Berry
Tel: +31 263255434
[email protected]
www.royalberry.eu